fredag 1 februari 2013

4års kontroll

Jag hann jobba förmiddagen innan det var dags att plocka upp familjen för att åka till Bea på bvc igen.
Denna gång var det Sanna och Williams 4-års kontroll.
I måndags hade Sanna sagt att hon minsann skulle gå in själv, utan oss, men idag var det annat ljud i henne.
Det krävdes lite övertalning att få de att göra som Bea ville, lång tid tog det innan vi gav upp att få dem testa hörseln. Och att få dem att klä av sig inför vägningen var inte lätt.
Till slut kom jag på att vi måste ju se hur mycket deras kläder vägde så då vägde vi dem en och en först med kläderna på och sedan i bara kallingarna/trosorna på.
Det var ju itne mycket som skillde men ändå lite.
Att mäta dem var däremot inga problem.
Sanna: 15kg och 95cm William: 14,7kg och 97,5cm
Sannas kurva har börjat plana neråt, så nu måste vi försöka få henne att äta lite bättre, hon brukar ofta inte vilja äta frukost till exempel. Är inte särskilt oroad egentligen så länge hon mår bra och är pigg så är det lugnt.
Att trä pärlor på tråd var inga problem eller att tala om färger. De räknade till och med till 16 på svenska och som bonus även på finska, fast bara till 10.
Sen gick William med på att testa hörseln, han verkade tycka det var spännande och roligt att få lyssna efter pip och flytta klossar till andra lådan vid varje pip han hörde.
Sen talade han om vad det var för färger och så räknade han hur många klossar han hade i lådan.
Att testa synen funkade också efter lite övertalning, han fick ju vara en pirat.
Inga anmärkningar på varken syn eller hörsel, även om han ju verkar ha en väldigt selektiv hörsell då det behagar honom. Fast det gäller nog alla barn...
Sanna totalvägrade både att testa hörseln som synen. Hon gick med på att "läsa" bokstäverna utan ögonlapp men sen sa hon "tjejer kan inte vara pirater" och vägrade övon lappen helt!
Försökte tala om att tjejer visst kan vara pirater också, men då fick jag till svar "Nej, tjejer kan inte vara pirater, tjejer är ju prinsessor" och sen var det slut diskuterat hur jag än försökte få henne att ändra sig. Så vi fick en ny tid till henne nästa månad.
Innan hemfärd så handlade vi och sen åt vi en glass var.
Då vi lastat ur allt så pussade jag familjen adjö då jag skulle jobba kväll.
Vi hade premiär för ungdoms café i Valsta kyrka i samarbete med Hope Church. Blev en kanon lyckad och trevlig kväll med ca 60besökare. Var helt slut då jag kom hem men itne var jag klok och gick till sängs inte. Nä, var ju tvungen att fastna med min telefon och ordspelet där...
// Sargit

Inga kommentarer: