måndag 4 februari 2013

Oslo - tur och retur

Tidigt på morgonen körde min pappa mig och Helena till flygplatsen.
Allt gick bra med incheckning och flyget. Vi hittade ut på rätt väg också till flygtåget som gick ända fram till Oslo centralstation.
Här står vi utanför stationen och beundrar tigern.
Vi var i Oslo i god tid så det blev liie promenerande runt för att kika på stan och affärer lite, men affärerna öppnade rätt sent där så bara några få var öppna, liksom caféer.
Här har vi domkyrkan som vi gick förbi.
Till slut hittade vi ett ställe att äta brunch på.
Lite shopping blev det också, men inte så mycket. Det var rätt hyffsade priser då det var rea men maten var inte billig.
Vi tog spårvagnen till resans mål och kom fram i god tid trots snövädret.
Medan Helena var på sin behandling så satt jag i väntrummet och läste.
Tre timmar senare gick vi vidare, denna gång genom en park bland annat.
De har väldigt mycket snö i Oslo, men fast snön fortsatte vräka ner så var det en skön promenad vi fick. Bakom träden skymtar man slottet.
Helena var glad och nöjd under vår sightseeing.
Handlade lite souvenirer till barnen innan vi gick till stationen där vi åt kanon god mat på en italiensk restaurang, tror den hette något med "... bambina".
Då vi kom till flygplatsen så tittade vi lite på taxfreen där jag plockade med mig en present till maken också, en 10åring...
Men sen blev det till att vänta.
Vi blev en halvtimma sena på planet, vilket gjorde att vi landade halv nio istället för åtta på kvällen.
Jag var rätt slut efter denna långa men trevliga dag.
Tack att jag fick följa med som sällskap Helena.
// Sargit

Inga kommentarer: