tisdag 16 augusti 2011

Impulsernas dag

Då vi fått i oss lite sen frukost och barnen lekt en bra stund så bestämde vi oss för att cykla upp till sommarcafét i Valsta kyrka för lunch.
Väl där träffade vi på Johanna och Teresa (som för övrigt flyttades från famn till famn) samt Lina som tog en lucnhpaus med oss.
Både Johanna och Lina visar här hur gärna de vill bli fotograferade.
 Efter köttbullemackor och äpplepaj med vaniljsås så cyklade M-P och William hemåt i förväg då Johan var på väg till oss.
Jag och Sanna tog en vända till affären för att handla lite mjölk vilket var helt slut hemma.
Sanna envisade med att hjälpa till att bära korgen, men gick senare med på att vi hjälptes åt då den var så tung.
Cykelturen hem gick bra men den var alldeles för kort enligt Sanna.
Vi fick njuta av Johans sällskap tills det var dags för honom att hämta sin son som har inskolning på förskoleklassen.
Då vi inte hade några planer för resten av dagen bestämde vi plötsligt för att packa in oss i bilen och åka till Uppsala för att kika på tapeter.
Insåg då vi kom dit vi skulle att det finns ett uppsjö av alternativ och att det inte är lätt att hitta det man söker efter då utbudet är så stort.
Men några alternativ skrev vi upp i alla fall.
Vi hade lovat barnen att de skulle få glass idag och det lät de oss inte att glömma.
Så efter att på vägen kikat lite på djuren i djuraffären så tog vi en glasspaus.
Då glasspausen var över var nästa stopp Ikea, såklart.
Men inte för att handla utan för att så småningom äta middag där och i väntan på det fick barnen leka av sig på massa olika lekstationer och i lekhörnan också. 
Båda åt med god aptit innan deras lek fortsatte i de runda lekplatserna vid restaurangen.
Vi hade vissa problem att få barnen att gå ifrån leken, men då jag lockade med rulltrappan så gick de med på att följa med oss.
Och trot eller ej men vi köpte ingenting på Ikea förutom maten vi åt!
Det märktes att båda barnen var trötta och jag hade lite dåligt samvete då jag lämnade min älskling ensam med nattningen, medan jag skyndade mig iväg på ett styrelsemöte med nattvandringen.
Men tröttheten hade tagit över då de somnat rätt snabbt ändå berättade M-P senare.
Nu är timman alldeles för sen igen så Herr Blund ropar högt på mig.
// Sargit

Inga kommentarer: