lördag 20 augusti 2011

60års kalas!

Min käre far fyller 60år idag så självklart skulle vi på fest.
Då jag och Tina förberett lite "festpinnar" som tilltugg igår, och jag gjorde några andra i förmiddags, så var vi ju tvungna att komma dit före alla andra.
Tyvärr hann jag inte färdig i tid så M-P åkte dit med tilltugget och barnen.
Ringde honom då jag närmade mig klar så han kunde hämta mig och resten av packningen.
Jag blev väldigt överraskad då det inte var han som hämtade mig utan hans mor!
Hon hade flygit hit i fredags och ingen hade sagt något om det.
Så fredag kvällen och natten umgicks hon med Bergmans och lyckades då överraska både mig och M-P.
Jätteroligt!
Här busar farmor lite med William.
 Mycket folk kom så klart på pappas öppet hus, de flesta kom nästan samtidigt.
Det som var extra kul var att min kusin kom med sina barn, vi har inte umgåtts på flera år(!) utan bara haft sms och facebook att hålla kontakt med (hålla koll på) varandra med...
I Tinas rum bar vi in leksakslådan så barnen hade någonstans att roa sig, men de sprang nog lika mycket i andra rum som där.
De har förut varit oroliga då det kommer mycket folk de inte känner, speciellt mansfolk.
Men idag gick det bra då vi förberett länge att det kommer gäster till vaari då han fyller år.
William gillar sin vaari och här vill han gärna att vaari läser för honom.
 Vi lyckades få en bild på mig och mina syskon också, senast vi hamnade på samma bild var på min trettioårs fest när jag väntade Sanna och William...
 Barnen fick förra året varsit kinainspirerat klädesplagg men då de var för stora har de blivit kvar i garderoben fram till nu.
Hittade dem häromdagen och insåg att vi måste ju hinna använda de fina kläderna också så då klädde sig barnen och jag med ett eget tema till festen.
Här en bild på Sanna, klänningen går till hennes vrister och passade perfekt till henne.
 William ville hänga hos mig då vi sjöng för min pappa och gav honom presenter.
 Då han ju är så rackarns gammal så måste han ju ha ett stort kort så han ser vad som står i den (ungefär så skrev vi i kortet också).
 Vi var flera som gått ihop om hans present som jag samlade in till, han fick dock jobba lite för att komma åt sin skatt...
 Skatten innehöll ett x antal pengar i tjugokronorssedlar som han ska använda till en resa till Tallin.
Han fick även en resväska med "bra att ha" innehåll från mig, M-P, barnen, Tina och Helena (det var innehållet jag var på jakt efter i torsdags då jag var i Uppsala).
 Sanna gillar också sin vaari, som fick en puss och kram senare.
 Jag och min far.
 Min syster tyckte att hon behövde låna ett av barnens haklapp vid fikat...
 Jag och Tina hade förberett en frågesport om pappa med sextio frågor (!) om honom och hans liv (pust och stön vad svårt det var att få ihop).
Så vi körde dem i tre omgångar, tjugofrågor i taget, för gästerna som fick dela in sig i olika lag.
Facit till frågorna var ju pappa så klart som verkade tycka det var trevligt att resa tillbaka till olika minnen.
Sista omgången orkade jag inte stå längre utan satte mig ner, här syns lite av hur min mage ser ut också...
 Födelsedagsbarnet him self! Grattis igen pappa!
Långt senare på kvällen/natten så var folk så här glada.

Jag körde hem mig, Anki och barnen (som sovit gott i vaaris och Helenas säng trots oväsendet) efter midnatt.
Både Sanna och William vaknade under hemfärden men William somnade direkt om då han kom i sin säng, det gjorde inte Sanna.
Hon var vaken nästan en timma men hon protesterade inget i sängen sin, utan väntade tålmodigt tills jag var klar med mitt då jag lovat lägga mig bredvid henne när jag borstat tänderna med mera.
Då hon sov så kunde jag själv inte somna så jag läste en stund innan M-P kom hem ragglandes.
Denna dag gick alldeles för fort, så det är väl ett bra tecken på att vi haft jättekul!
// Sargit

Inga kommentarer: