söndag 21 augusti 2011

Barnvaktslek

Vi styrde färden mot Illerstigen och till familjen Beutler som behövde lite hjälp med barnvakteriet medan de höll på att tapetsera i barnens rum.
Då vi kom dit så styrde våra små troll stegen direkt till studsmattan, dit Emma och Elin också anslöt sig snabbt.
Kul hade de i minst en kvart utan att jag behövde göra mer än titta på.
Då leken började bli lite vild så avbröt jag med att locka med lekplatsen.
Alla barn följde glatt med dit och där var det "cykelkarusellen" som var mest populär, mina fötter och armar fick jobba hårt för att ge dem fart i snurrandet.
Därefter var det gungan och rutschkanan som gällde för barnen, och efter en bra stund så började Emma göra sandänglar och då anslöt sig William och Elin också.
 På tillbaka vägen så skjutsade Elin Sanna på sin sparkcykel (därefter har jag fått höra tjat om att hon vill ha en lila sparkcykel flera gånger...).
 Barnen började bli hungriga och då ingen mat bjöds så letade de fram ätbart själva i buskarna.
Efter en stund tröttnade William på att plocka själv då han upptäckte att Sanna gärna plockade åt honom.
Då han ropade att han ville ha mer vinbär så frågade jag varför han inte själv gick och plockade.
Svaret blev "Nä (med ett flin) Shanna plocka".
 Senare sprang Sanna gladerligen fram och tillbaka och serverade både mig, William och Emma med bär hon plockat.
 Då barnen ätit nog av bären så började de laga häxbrygd, själv tittade jag på med en stilla bön att ingen skulle få hinken på sig...
Nu börjar det bli rätt enkelt att se efter alla fyra då Elin är så pass stor att man inte behöver oroa sig alltför mycket och de tre små trollen leker bra tillsammans. Enda är att jag får hålla ögonen på den unge Emma som tydligen gillar att stoppa mycket konstigt i munnen, vilket jag inte är van vid...
Lina lagade en god och uppskattad middag som försvann i ett naffs i allas hungriga magar.
Till efterrätt åt vi väldigt goda björnbär, som Elin och Thomas plockat strax före maten, och till det glass.
William ratade dock glassen men Sanna åt desto mer...
 Väl hemma var klockan alldeles för mycket, men ett bad var tvunget ikväll då de sprungit barfota halva eftermiddagen.
Barnen var jättetrötta och griniga så det var inte en så lugn badning till att börja med, men sen trivdes de som fisken i vattnet fram till det var dags att tvätta sig...
Då pyjamas väl var på så var en viss ung herre så trött att han somnade i sin fars armar i soffan, vilket inte har hänt sen de var riktigt små!
 Vår lilla men bestämda unga dam däremot gjorde allt för att fördröja sänggåendet då hon vägrade välling och ville ha macka och mjölk istället.
Mackan höll hon på att nästan dissekera till oigenkänlighet innan jag till slut sa att nu fick det vara nog och så borstade vi tänderna (under protester) och så la jag mig bredvid henne i hennes säng.
 Dröjde inte många sekunder innan hon somnade dock, men då var klockan över tio!
Som avslutning kommer här veckans magbild, är i v. 17+5 (rättad pga ny info efter RUL).
// Sargit

Inga kommentarer: