måndag 7 februari 2011

Pyjamas till dagis

Morgonbestyren slutade med att William fick sin vilja igenom och var iklädd sin pyjamas tröja till dagis istället för den tröja jag valt ut åt honom.
Man får ju välja sina strider kände jag.
Det märktes att barnen var glada åt att få komma tillbaka efter en veckas frånvaro.
Inga protester alls vid lämning, knappt de hade tid att säga hejdå.
Men jag fick i alla fall en puss från Sanna (hon som brukar vara snål med dem).

Då jag kom hem så låg barnen i badet och det första William säger glatt åt mig är "Illiam bada! Illiam blöt".
Hur glada som helst var de båda två.
Plaskade glatt och stänkte vatten överallt som vanligt och utropade sedan glatt "mamma blöt!" för att sedan brista ut i skratt igen.
Efter badet så var det lite mindre glada toner då båda blev extremt mammiga, pappa dög inte alls så han fick diska istället.
Hur gosigt som helst att sitta med två varma nybadade trollungar i famnen.
Till slut efter mycket lirkande och mycket övertalning fick jag på barnen både blöja och pyjamas.
Men plötsligt dög inte vanliga "kanin"-blöjan längre, då jag häromdagen köpt in "nallepuh"-blöjor på prov, så började Sanna slita i sin blöja direkt för att få den av sig för hon skulle minsan ha tiger på blöjan och inte någon tråkig kanin!
Och självklart följde William hennes exempel och vägrade få på sig "kanin"-blöja han med.
Nåja, resten av kvällen gick lätt och glatt. Väldigt glatt.
Barnen var hur glada som helst men inte alls trötta.
Så sött då Sanna satt i sin fars famn vid sagostunden och såg mig i vardagsrummet, då fick jag plötsligt flygpussar från henne! Min älskade lilla trollunge!
Både Sanna och William höll glatt låda i sina sängar i två (!) timmar.
Men de klev inte ur sina sängar så ofta, så vi lät dem hållas så länge de var kvar i sängarna.
Men då klockan närmade sig tio fick det vara nog.
Då gick M-P in och la sig bredvid Sanna.
Det dröjde inte mer än några minuter så såg det ut så här.
Var nog mitt fel att de inte var trötta nu på kvällen, glömde nämligen tala om för förskolepersonalen att de kan skippa middagsluren.
Nåja, hoppas jag kommer ihåg att tala om det imorgon.

Har förresten plötsligt fått tillbaka mitt enorma sug efter glass.
Förut älskade jag glass, kunde äta det sommar som vinter, ute som inne.
Men sen jag blev känslig mot mjölk (laktos) så har jag fått dra ner på det rejält.
Men idag har jag varit så sugen på glass hela dagen att jag var bara tvungen att köpa ett paket till jobbet, och åt två stycken på en gång!
Hemma hörde jag glassbilen på distans och såg det som ett tecken, att här ska det fyllas på i frysen.
Efter tio minuters väntan ute insåg jag, lätt besviken, att de redan varit här och att jag hört bilen då den var på väg bort...
Tur att jag har några glassar kvar på jobbet då som jag kan frossa i mig imorgon, riskerar just nu gärna lite tid på toaletten bara jag får äta glass!
// Sargit

2 kommentarer:

farmor Anci sa...

vilken ur att ni ryms i sängarna ni med =)

Familjen Sundström sa...

Anci: ja i din sons fall så är det på håret.
Han var smått stel då han vaknade till och förflyttade sig till vår säng.
Själv har jag ju sovit betydligt mer obekvämt utrymmes mässigt flera gånger på långa bussresor och läger ;)
// Sargit