fredag 18 februari 2011

Förrådsröjning

Det gick inte riktigt som planerat på morgonen, men efter mycket om och men så var barnen på väg med min mamma hem till henne där de skulle få tillbringa dagen då förskolan var stängd.
Själv styrde jag bilen mot Ikea tillsammans med några kollegor för att handla åt jobbets räkning.
Blev lite mer än planerat så redan före kassan började tvivlet infinna sig om vi skulle lyckas få plats med allt i bilen, eller om vi behövde köra två omgångar alternativt ringa efter en bil till.
Här står vi vid vår lilla Kia med tre fullastade vagnar.
 Efter en hel del micklande så lyckades vi tills slut få in allt.
Kanske inte så bekväm hemfärd för vissa i bilen men in kom de.
Undrar lite hur förbipasserande tänkte då vi höll på och dividera hur vi skulle lyckas...
 När allt väl var avlastat på jobbet var jag klar för dagen och begav mig till min mor.
Där möttes jag av denna urgulliga syn på sovande små troll.
 Efter tuppluren (som jag väckte dem ur) så var det dags för fika.
Mamma och barnen hade bakat bullar som Sanna och William gladeligen åt upp på sitt eget lilla sätt, pappret fick inte tas av.
 William nöjde sig inte enbart med en bulle (det fanns ju två sorter) utan ville ha två och en macka, thé och vatten.
Då M-P kom dit från jobbet så åt vi middag för att sedan börja röja lite i vårt extraförråd vi har där, då det snart är dags för stamrenovering och de behöver komma åt lite rör där.
Då vi gav oss iväg så satt William och såg på Simpsons på TV.
Medan M-P körde iväg sommardäcken och lite annat till ett tillfällligt förråd så släpade jag upp alla barnens kläder till mamma.
Tanken är att jag ska gå igenom allt så småningom och sortera ut det vi ska behålla och det som kan få gå vidare. En del kläder som väntar på att barnen ska bli större har vi också där, även dem måste jag se över då jag tappat kollen det sista året.
Innan hemfärd så fick barnen äta makaronvälling för första gången, själv gillar jag det men har inte lagat det på flera år då M-P inte tycker om det.
Men det är ett bra sätt att ta tillvara på överbliven pasta.
Båda barnen gillade det jättemycket, och Sanna fick aldrig nog!

När hon efter sin tredje omgång ville ha mer sa vi stopp och då blev hon jättebesviken.
Enda sättet att lugna henne var att visa på att mormor skickade med henne vällingen som var över så hon kunde få den till frukost.
Här ser ni de kartonger och kassar jag släpade upp.
Sammanlagt 12 kartonger och 15kassar med barnkläder som jag hittade(!) pryder nu min mors vardagsrum.
Tusen tack till min mor som ställde upp idag och tog hand om de små trollen. Kiitos taas äiti!
Vi trodde att barnen skulle somna på vägen hem, men icke.
Hemma gav jag barnen de handdockor jag hittat på Ikea, dessa gillade Sanna så pass att hon inte ville dela med sig till William.
 Men det brydde sig inte William om, han hade sin låtande gris (som Sanna fortfarande är rädd för).
Efter mycket kämpande så somnade barnen sent igen.
Så nu har vi beslutat att det är slut med middagssömnen för deras del.
Jag var så slut i ryggen och knoppen så jag orkade inte ens sitta vid datorn på kvällen utan gick och la mig före tolv för en gångs skull.
// Sargit

Inga kommentarer: