lördag 5 februari 2011

Att leva med trillingar

Jag beundrar verkligen dem som har trillingar och får det att gå ihop utan att bryta ihop.
Imorse, strax före halv åtta, kom Emma hem till oss för att tillbringa hela dagen här.
Det skiljer ju inte mer än lite över en månad på Emma och våra små troll, så man kan nästan jämföra denna dag med att ha trillingar hemma.
Skillnaden är ju att våra små har lite olika rutiner på saker och ting samt vana med lite olika regler.
Eller rättare sagt reglerna är väl de samma men sen om de följs är en annan sak.
Vi började dagen med att servera frukost.
Sanna och William verkade glada åt att ha sin gudsyster hos sig.
 Efter frukosten var undanplockad så skulle jag bara in och klä på mig själv, men det var en säng som kom i vägen.
Blev väckt nästan en timma senare av min make som ville byta skift en stund.
Hur roar man tre överenergiska tvååringar (Emma blir ju två denna månad)?
Jo man plockar fram "skaparlådan".
Först ville de rita, alla utom Sanna som hellre ville leka med leran.
Då ville de andra två också det så klart
 En bra stund höll de på, men jag fick springa lite runt bordet då de visade sin frustration över att inte få till kavlandet riktigt.
Måste säga att jag är imponerad av alla tre trollungarna.
Då de var klara så plockade de undan all lera de kom åt tillbaka i sin rätta burk.
Behövde bara tala om en gång att man plockar undan efter sig när man är klar.
William fortsatte med leran en stund medan tjejerna bänkade sig i fåtöljen med kontroller i högsta hugg.
De försökte få igång "annan bäbis" filmen som Sanna uttryckte sig, det vill säga "jack attack" en annan av kortfilmerna med bäbis i.
M-P hade match idag så då blev jag själv med alla tre busfröna.
 Lite strötittande på film och lek och spring fram och tillbaka blev det medan jag hann dammsuga och småplockade lite.
Tjejerna fortsatte hålla ihop till och från.
Vissa heta känslor kom så klart upp emellanåt då, speciellt mellan våra småttingar, det bråkades om samma leksaker.
Det gamla vanliga att någon vill ha just det som någon annan leker med, gånger tre.
Lunchen gick kanon, alla kompleterade varandra bra i ätandet, William åt nästan bara makaroner, Emma åt bara kycklingbullar (och ville ha mer och mer) medan Sanna knappt åt något.
Blöjbytet skedde på rullande band.
Är så glad att just idag visade sig barnen på sin glada sida, nästan hela tiden.
Tänk om alla hade vaknat på "fel" sida idag, ojojoj vilka gråa hår jag skulle fått.
M-P kom hem precis då lunchen var avklarad, då gick jag och trillingskaran iväg för att se om det fanns någon tvätttid idag.
Oj så de hade kul i korridoren.
Bävar inför framtiden då dessa tre slår ihop sina kloka huvuden och hittar på en del hyss.
 Då vi kom tillbaka så var det dags att försöka få barnen att sova.
Yeah, lättare sagt än gjort.
Är så glad att vi var två vuxna mot tre barn kan jag säga.
M-P tog hand om våra små, medan jag nattade Emma.
Ingen av de små trollen var överens med oss vuxna om att det var dags för en middagslur.
Men till slut, efter att ha sjungit en hel del sånger för Emma, så lyckades jag med sövandet.
 Även M-P hade lyckats över förväntan, då han sövt sig själv med.
Nu är det tyst och lugnt i lägenheten en liten stund iallafall.
Men strax lär väl någon av de tre vakna och då är lugnet över.
Fortsättning följer.
// Sargit

Inga kommentarer: