söndag 13 februari 2011

Då mamma kommer "hem" så åker vi bort

Tidigt imorse, 05.00 för att vara exakt, så ringde min väckning.
Smått otroligt att jag kom upp ur sängen.
Då var några av våra kära konfirmander fortfarande vakna...
Men jag skulle upp och göra mig iordning för att sedan bege mig mot Märsta med en kollega som också skulle jobba på gudstjänst (fast på annat ställe).
Kändes konstigt att lämna ett läger innan det är slut men vad gör man då saker och ting krockar.
Efter en fin gudstjänst hade jag en träff med sommarkonfirmanderna.
Sen var det bara att invänta min familj då jag var strandsatt på jobbet utan bil.
Jag behövde inte vänta alltför länge.
Oj vad jag hade saknat mina små troll, men William verkade inte bry sig nämnvärt (Sanna sov) utan sa bara "Mamma?" och nästa ord var "Vaari?" det säger väl allt.
Då varken jag eller M-P hunnit med någon lunch (barnen hade redan ätit) så bestämde vi oss för Max i Barkarby. Det var länge sedan.
Barnen fick vi väcka då vi kom fram.
William var väldigt tankfull då vi, barnen och jag, väntade på "serveringen".
 Sanna var mest intresserad av alla "iso bil" (stor bil) som körde förbi på drive true.
 M-P köpte en varsin påse med äppelklyftor till barnen som mellanmål, men då de såg vad vi åt så ratades äpplena fort.
Sanna envisades till och med att hon skulle få doppa sina pommes i smält cheddarost.
 William blev stromförstjust i min Friscoburgare och ville bara ha mer och mer!
 Sanna smakade också men inte med samma intensitet i sina tuggor som William, trodde att han skulle hugga av mig fingrarna i sin iver.
 Det mesta av äpplena gick faktiskt också ner.
Sedan bar det av till Sollentuna för att försöka lokalisera Turebergskyrkan där min fd kollega Karin jobbar som musiker och där Thomas och Lina skulle sjunga i mässan klockan fyra.
Men vi hittade den inte och det började bli ont om tid för M-P som ju har sin dansträning på söndagarna.
Så vi åkte och hämtade Kian på hans jobb istället, där den fått vila sig sen fredagens firmafest.
M-P åkte till dansen och jag beslutade mig för att göra ett försök att hitta till kyrkan själv.
Efter lite detektivarbete i Sollentuna C (frågade säkert tio personer om kyrkan men bara en visste var den låg) så hittade jag fram till slut, missade tyvärr första tio minuterna av mässan.
En väldigt annorlunda kyrka är Turebergskyrkan, fin på sitt sätt men det tog ett tag innan jag vande mig vid utseendet.
Sanna och William skötte sig exemplariskt hela mässan, till och med under predikan som var lång fast den inte kändes lång då prästen förberett i förväg en presentation med stöd ord/frågor som visades på väggen.
Alla sånger, psalmer och texter visades också med projektor på väggen så man slapp papper och psalmböcker.
Det märktes direkt att barn är välkomna i kyrkan.
För de äldre barnen fanns det söndagsskola, men för de yngre fanns det en ungdom som underhöll med papper och pennor vid en matta längst fram i kyrkan.
Sanna och William gillar ju att rita så de roade sig kungligt.
Före nattvarden kom söndagsskolebarnen in igen.
Elin och Emma var riktigt hemmastadda i kyrkan, det märktes, och det dröjde inte länge innan Sanna och William underhöll sig själva med den trevliga unga tjejen.
 Men sen ville Sanna sitta på stolen/bänken, hon var riktigt facinerad av musiken som ni kan se.
 Båda barnen blev plötsligt väldigt mammiga och envisades med att vara i min famn samtidigt, inte bra för min rygg. Men gosigt var det att sjunga (och gunga) med i gospellåtarna med båda barnen i famnen.
Sanna tog sin första riktiga nattvard idag, båda har fått bröd förut men har ju inte doppat i vinet.
Men snabb som bara den gjorde hon som alla andra och verkade inte ha något emot det.
William slukade sin oblat med hull och hår snabbt som ögat, då jag frågade om det var gott så fick jag ett brett leende och ett ja som svar.
Efter mässan så var det svårt att slita barnen från kyrkan, de hittade ett bra ställe att busa på.
 Familjen Beutler och vi styrde stegen mot food court i centrum och som ni ser så blev jag av med barnvagn och barn ganska snabbt.
 Då allt skulle stänga snart blev det bråttom att beställa, så det blev plättar till barnen (jag vet, vissa av er kallar dem för pannkakor).
Jag hittade inte haklappar så de fick klara sig utan, vilket de gjorde galant.
Efter maten så ville William ha dragkamp med mig vilket han tycker är jätteroligt.
Då vi skulle åka hem så hittade jag inte bilen!
Jag gick till fel våning två gånger, först trean sedan femman, innan jag kom på att visst ja det måste varit på fyran jag parkerade på.
Trodde ett tag att någon snott bilen och fick hjärtat i halsgropen men sen kunde jag ju pusta ut.
Vid halv åtta kom jag äntligen hem efter att varit iväg sen fredag morgon.
Det vara bara att sätta igång med kvällsrutinerna på en gång och sedan lägga barnen.
Tittade på serien Sherlock på tv1, kanon bra men hallå, varför slutade den så för!
Själv har jag haft svårt att komma till ro nu på kvällen, fast jag fått knappt åtta timmars sömn sammanlagt under helgen.
Men nu är det nog dags även för mig att krypa till sängs.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

....samma kommentar till Sherlock....för övrigt tycker jag att kortet på William (dragkampen)är helt outstanding! Sanna där hon sitter på bänken var inte helt fel det heller.