lördag 9 oktober 2010

underBARA BARN

Igår, fredag, var jag då hemma med barnen hela dagen.
Nåja, vi var ju inte hemma direkt men hemma från jobbet var jag.
Förutom ett kort möte och en tripp till affären så tillbringade vi mest tid lekandes och busandes hemma.
Då M-P kom hem så åkte jag iväg på en spa-kväll i kyrkan som Moa hade annordnat för föräldrar som besökt öppna förskolan.
Vi var inte så många men vi hade det såååå mysigt.
Under lite dryga två timmar hann jag få och ge nack- axel- och fotmassage, få ansiktsbehandling, prata om kropp och själ och mumsa på massa godsaker som naturgodis, melon- och apelsinklyftor samt en god drink (alkoholfri så klart).
Så skönt och avkopplande och en perfekt egenvård efter denna vecka.
Då jag kom hem och barnen nattats så skulle vi se på film.
Jag såg cirka tio minuter av filmen, som enligt min make var den sämsta han sett, innan jag somnade.
En helt enkelt underbar dag på flera sätt.

Idag så åkte jag, barnen, Helena och min pappa till Älvsjö på underBARA BARN mässan (förra årets upplevelse kan du läsa om här).
M-P blev deporterad till IKEA för att inhandla en garderob till barnens rum, nä riktigt så var det ju inte var lite annat  han skulle fixa med också innan han skulle på innebandymatch (som hans lag tyvärr förlorade).
Det var inte lätt att hitta parkering. Det var fullt överallt!
Men till slut hade vi turen att få plats på idrottsklubbens område då de har parkering där under mässhelger.
Blev en lång promenad men Sanna envisades att gå hela vägen med glada utrop och språngsteg då och då.
 Väl framme fanns det massor att upptäcka. Efter en kort stund hittade vi fram till en "lekplats", tror det var bamsegympa eller nåt som hade det, där vi släppte småtrollen fria.
Förutom rutschkanor, tunnlar, balans"brädor" och studsmattor så fanns det även massa roliga kuddar att klättra på.
 Det fanns även en stor balansboll som Sanna fastnade för.
Efter en stund så lämnade jag barnen i morfar och Helenas trygga uppsikt medan jag själv tog ett varv på en av gångarna i mässområdet.
Då vi mötes upp igen så satt William och lekte med en ballong med Helena bredvid, mitt på den heltäckningsmatta som fanns medan Sanna sprang runt, runt och runt igen i ring runt dem.
Sedan helt plötsligt satte hon sig i knät på William.
De satt där nöjda båda två en stund, William till och med kramade sin syster en stund.
 Innan han började slå henne med ballongen...
Sedan var det dags för en väldigt sen lunch.
Och ännu senare skulle den bli då det visade sig att snabbmaten vi tänkt oss inte var någon snabbmat på grund av kassörskan i den kassa vi valt att köa i.
Det tog nästan en timma att komma fram till kassan!
Antingen hade kassörskan en väldigt dålig dag, tankarna på annat eller så kunde hon helt enkelt inte sitt jobb.
Tror på det sista.
Till slut, efter lite strul, fick vi i alla fall mat, Sanna och William visade sig från sin bästa sida och nöjde sig med lite kex och vatten medan de väntade på maten.
Sedan åt de nöjt, eller rättare sagt dissekerade de nöjt, sina hamburgare, pommes och minimorötter.
Maten är kanske godare från någon annans tallrik antar jag då båda barnen "snodde" mat från den andre då och då.
Efter blöjbyte så la vi barnen i vagnen och det dröjde inte länge innan båda sov tungt.
Då fick vi tid att strosa runt och samla på oss gratisgrejer och shoppa lite.
Marina och Isabella höll oss sällskap hela dagen från och till, hade "lurat" med dem dit idag.
Isabella fick en ansiktsmålning som hon stolt visade upp.
Men då det var mycket att titta på så var det svårt att fånga en bra bild på oss så denna får duga.
 När barnen väl vaknat efter över en timmes sömn, så satte vi oss ner för att fika.
Efter lite kaffe, läsk, vatten, bulle, moccarutor och frukt hade vi ny energi att fortsätta med en stund till.
Morfar och Helena fortsatte roa barnen, fast de roade sig själv rätt bra ändå, medan jag sanerade fika bordet och golvet runtom.
De åkte bland annat sparkbilar (eller vad det nu heter).
De tittade även på brandbilen och ambulansen och ritade lite.
Sanna blev rädd för en skyltdocka i brandmanskläder så hon ville bara bli buren av mig.
Men nyfiken var hon fast man fick inte gå för nära.
Tiden går alldeles för fort då man har roligt och snabbt insåg vi att klockan närmade sig fem och det var dags att ta sig hemåt.
Hemma hade min älskade make förberett middagen färdigt så det var bara att sätta sig vid matbordet, nästan.
Barnen var på gott humör och började ana att nattningen kanske inte skulle bli så lätt ikväll.
Men den gick väldigt smidigt faktiskt, de var nog rätt trötta efter alla intryck från dagen.

Måste bara berätta om en liten händelse ikväll.
William gick runt med sin vällingflaska och råkade spilla på golvet (såg det inte själv trodde han hade rullat in flaskan under soffan), han blev jätteledsen men jag satt med Sanna i famnen matandes henne så jag kunde bara prata med honom.
Han går då fram till bordet, hämtar en näsduk ur näsdukspaketet och börjar torka upp det han spillt!
Detta innan M-P hinner fram till honom.
Vår stora pojk...
Ofta då han spiller eller kladdar vid maten så ropar han på "paapiir" (=papper) direkt och vill torka.

Här ser du dagens fångst:
Det mesta gratis men kunde inte motstå: de gula mumin väskorna, tre me&i tröjorna, laban schampo/duschtvål/tvålen, ullstrumpor samt simpson-kex (till min make så han kan äta dem till Duff-ölen sin) samt två par hängselbyxor som jag får hemlevererat då de inte hade rätt storlek kvar på mässan.
En hel massa gratis blöjor blev det då både jag och Helena samt Marina hämtade åt våra små troll.
Men iår var det mindre gratis prylar som delades ut om jag jämför med förra året samt så var det inte så mycket prisvärda saker heller som sist, men jag kanske har fått lite mer inblick i "barnens värld" än vad jag hade förut då jag fortfarande var föräldraledig och strosade runt med två bäbisar på mässan.
Nu ska jag koncentrera mig på den jättebra filmen som jag haft i bakgrunden medan jag bloggat "P.S. i love you".
Imorn har jag en lång jobbdag framför mig...
// Sargit

2 kommentarer:

Plingan sa...

Åh vad härligt det lät med en SPA-kväll, skulle inte sitta helt fel. Har 2 förkylda småttingar här hemma, lite kämpigt... Ha det bra! :) / Ingela

princess sa...

Mina sötnosar. Kom och hälsapå täti snart. Puss puss.