torsdag 21 oktober 2010

Förmiddagen har gått fort

Vi sov till åtta idag med, eller rättare sagt barnen sov till åtta, jag snozade från halv åtta.
Då jag skulle byta blöjor på barnen upptäckte jag att Williams pyjamas var helt genom blöt i rumpan.
Så då tog jag av honom den med.
Då han fått en ny blöja så sa jag till honom att "hämta tröja och byxa ur lådan så vi kan klä på dig".
Han sprang glatt in i deras rum och kommer tillbaka väldigt nöjd med sig sig själv, i handen har han den rödsvarta pyjamas tröjan och i handen de vitsvarta pyjamas byxorna.
Nåja, det var ju ändå byxa och tröja så han fick ha dem på sig.
Senare då jag bytte på Sanna så var hennes pyjamas också blöt, men av hennes dreglande.
Då sprang William in och hämtade en ny till henne då jag sagt att Sanna skulle hämta kläder till sig.
Så kul att de börjar förstå så mycket numera och gör som man ber dem nästan två gånger av tio i alla fall (om man räknar med de gånger man försöker få dem att låta bli att göra något). Hihi...
Ringde även till förskolan och talade om att barnen blir hemma idag med och berättar om Williams blåsor.
Då får jag höra att det visst varit flera på förskolan som haft höstsjukan och varit där ändå och då smittat ner andra.
Några hade haft det väldigt besvärligt med blåsor i munnen så att de inte åt något alls och då var trötta och griniga.
Tycker att man ändå borde förvarna föräldrar om sjukdomar som går även om det inte är någon farlig sjukdom men som i vårt fall då vi inte ens hört talas om detta och inte visste alls vad det var då blåsorna dök upp.
Nåja, jag tänker då inte släppa iväg barnen på dagis så länge de smittar fast bvc och vårdguiden säger att det är ok.
Vill inte ha på mitt samvete att smittan sprids vidare och att det aldrig tar slut.
Efter frukost fick jag ett ryck och började städa lite.
Plockade undan i köket samt vardagsrummet och hann till och med dammsuga.
Det tog lite längre tid än vanligt då barnen krävde sin del av uppmärksamheten också emellanåt.
Men för en gångs skull, känns som länge sen, så bråkade barnen inte så mycket med varandra.
Bara några gånger som den ene tog något från den andre.
Några tips på hur man kan lära dem att sluta med det?
Min mamma kom på förmiddagen och höll oss sällskap.
Skönt för då hann jag ta en välbehövlig dusch.
Sedan åt vi lunch som min mamma haft med sig (ännu ett plus).
Nu sover barnen och jag ska strax ge mig av till jobbet medan mormor stannar kvar och ser efter sina barnbarn tills M-P kommer hem.
// Sargit

1 kommentar:

ankan sa...

Ja kära nån - när ska sjukdomarna ta slut? Den ena avlöser den andra, och även barnen turas om att vara sjuka. Hoppas blåsorna inte blir värre, det låter inte speciellt kul att ha dem i munnen. Fina mössor de fått! kram från "ankan" som knappt hinner med att kommentera andras bloggar längre.