onsdag 20 oktober 2010

Mösskul och höstsjuka

På förmiddagen lekte barnen med sina fina mössor som mormor Astrid gjort åt dem förut.
De gillar dem verkligen.
Den mössa Sanna har på sig blev det lite bråk om då båda ville ha just den, Sanna vann...
 Men den andra är ju också fin tyckte William så han sprang till hallen från barnens rum (genom vardagsrummet) och speglade sig då han fick den på sig.
 Sanna roade sig med att med flit dra mössan över ansiktet flera gånger och titta runt genom de små hålen.
 Båda har varit på rätt så gott humör hela dagen.
Sanna som hostat mest hela tiden igår har inte hostat något alls idag förutom då hon låg och sov middag.
Men William, han har fått en ny sjukdom jag inte var bekant med kallad höstsjuka/höstblåsor (förr kallade man det "mul- och klöv sjuka"! men det ändrades för att inte förväxlas med djursjukdomen).
upptäckte imorse misstänka blåsor i hans ena hand och på båda fötterna och ringde bvc för att höra efter.
Men efter att sedan läst på lite på nätet om det så höll jag först inte med det svar jag fick då han varken haft feber eller blåsor i munnen som det stod att det börjar med.
Men nu på kvällen upptäckte jag att han visst hade blåsor i munnen med, stackarn.
Så nu väntar jag på att han ska få feber också.
Tydligen är det smittsamt men inte farligt så det fanns inget hinder att gå till dagis (om han mådde bra för övrigt).
Men då Sanna fortfarande är lite hostig och snuvig, dock betydligt bättre än igår, så får de båda vara hemma en dag till i alla fall.
Mormor kom efter lunch för att hålla mig sällskap och vara i beredskap ifall M-P inte hann hem i tid innan jag skulle till jobbet.
Men just idag så hade M-P haft flyt på jobbet och var hemma lagom till lunch så min mamma fick istället fika och umgås med oss istället (då barna sov).
Sedan var hon kvar en stund då jag åkt för att M-P skulle kunna springa till tvättstugan.
På kvällen efter badet fick barnen ha sina morgonrockar på (detta var innan jag kom hem).
De trivdes jättebra i dem och sprang runt glada och nöjda.
Sanna ville inte ta av sig den berättade M-P, det vart lite livat då han försökte.
Hur roligt kan man ha det med en tom hushållsrulle och en napp?
Jättekul om man frågar William som lekte med dem en bra stund.
Sanna var väldigt trött ikväll, hon somnade långt innan sagan var slut.
William däremot ville inte sova i första taget men var rätt så nöjd ändå.
Efter Greys så satte jag igång ett litet syprojekt då jag lovat fixa lite rekvisita till en musikal som körbarnen på jobbet ska ha i helgen.
Har skjutit på det lite men nu insåg jag att jag inte skulle hinna om jag inte gjorde det nu.
Min älskade make satt ju ändå och hade sin spelkväll (då grabbarna bytt dag till onsdagar numera) så honom hade man ju inget sällskap av i alla fall.
Men nu ska jag tvinga mig själv att slita mig från datorn och gå och lägga mig då morgondagen är lång och jag lär nog inte få sovmorgon fast jag är hemma förmiddagen...
// Sargit

Inga kommentarer: