tisdag 6 april 2010

Shopping och vår i Uppsala

Imorse hittade Sanna ett nytt ställe att slappa på, under vår hibiskus.
Tyvärr hittade jag inte kameran snabbt nog så jag missade hennes slapparposé då hon hade krukan som ryggstöd...
Efter frukosten och lite annat småplock som det brukar vara innan vi är redo att ge oss ut, så åkte vi iväg och plockade upp min pappa på vägen.
Han skulle följa med oss idag på våra äventyr.
Målet var Uppsalas affärer.
Senast jag var och tittade runt i affärerna i Uppsala var förra året då jag tog min allra första tur ensam med barnen i en stor stad.
Då var barnen tre-fyra månader har jag för mig (räknade ut det i minnet då jag kommer ihåg att jag ammade dem fortfarande).
Då var jag nervös men ville se hur det skulle gå att vara i stan själv med tvillingvagn och två små.
Den resan gav mig mod att bege mig ut själv mer med barnen.
Idag hade jag iaf sällskap.
M-P släppte av mig, min pappa och barnen och sedan åkte han iväg för att skjutsa min mamma till sjukhuset då hon ska få knät opererat.
Under tiden började vi strosa runt och första anhalten var Naturkompaniet, då jag hade ett presentkort som brände i fickan då den snart skulle gå ut...
Efter lite mer kik i affärer var det dags för lunch för både oss och barnen.
Varken Sanna eller William var så värst intresserade av sin lunch utan ville hellre ha ris från min tallrik.
De hade ju ätit ordentlig frukost så jag var inte särskilt överraskad av att de inte var så hungriga.
Efter lunchen fortsatte promenaden, barnen somnade ganska snabbt.
Efter ett tag kom vi till Barrista i "gatans ände", det vill säga där de flesta affärerna upphörde på affärsgatan.
Där serveras det rättvisemärkt kaffe, the och choklad.
M-P kom ikapp oss där och då var det hans tur att få äta lunch medan jag passade på att äta en mumsig morotskaka och dricka varmchoklad med grädde.
William vaknade till lagomt då vi nästan var färdiga.
Han fick smaka lite på en limebit som fanns på min kaka.
Hans minspel var väldigt roligt att beskåda, men han verkade gilla det för han ville smaka på den flera gånger. Sanna fortsatte sova i vagnen en bra stund.William däremot var piggheten själv och väldigt äventyrslysten.
Han smet iväg, han har blivit väldigt snabb nu, och ville gå ut genom dörrarna och skulle ha lyckats med om inte morfar stoppat honom.
Så idag fick han gå ute för första gången.
Vilken lycka!
Han var så nöjd och glad.
Först en promenad med morfar och här på bilden med pappa.I en "prylaffär" (kommer inte ihåg namnet) fick William tag på pappas solglasögon.
Vilken cooling va!Dem gillade han och hade dem på sig en bra stund.Sanna vaknade till slut till och var väldigt glad att få komma upp ur vagnen. En gruppbild (minus fotografen, mig) vid torget.
Solen värmde på bra men det var lite kyligt där solen inte nådde.
Här beundrar vi strömmen.
Hittade en jättemysig liten affär, tror den hette Läslust, med bra priser.
Där fanns massor med spännande saker förutom barnböckerna.
Barnen fick en speldosa, en sån man snurrar/vevar på ett handtag så spelas det musik, en stor favorit bland båda barnen.
Få se hur lång tid det tar för dem att klura ut hur den fungerar, William snurrade på den men åt fel håll...
Lite annat blev det också men för en gångs skull blev det faktiskt inte så mycket mer än det vi köpte i den affären.
Jo, köpte ju ett par vita strumpbyxor till Sanna då hon växt ur dom barnen haft och de andra de har är väldigt mycket för långa...
Väl hemma igen blev det lite lek och bus.
Vår granne Annie kom förbi en stund och det tyckte barnen var roligt och ville gärna visa bollhavet för henne och kasta/ge massor med bollar till henne.
Sen blev det badning och kvällsprocedur som vanligt.
William var väldigt trött, han somnade innan jag ens hunnit bära in Sanna i rummet.
Så då fick Sanna sitta i min famn under sagoläsningen, det var första gången men oj så mysigt det var.
Hon hjälpte gärna till att vända blad så så mycket läsande blev det inte.
Men prata gjorde både jag och hon, en lång konversation hade vi.
Till slut blev det godnatt för Sanna med, synd bara att Sanna inte var med på noterna.
Men efter en halvtimmes bökande fram och tillbaka i sängen och lite protesterande så somnade hon till slut, lagom så att jag hann se de desperata hemmafruarna.
Hon vaknade en gång och skrek i panik så jag fick sitta en stund med henne i famnen innan hon somnade om, undrar om det var en mardröm eller magont...
Nåja, hoppas att vi alla får sova gott denna natt.
Börjar bli väldigt trött nu då min förkylning som känts av sen före påsk, men inte brytit ut, fortfarande hänger kvar.
Men jag vägrar låta den bryta ut (som om jag skulle kunna hindra det).
"Jag är inte sjuk! Jag är frisk frisk frisk" har jag intalat mig själv varje morgon den senaste tiden då jag vaknat med rosslig hals och nästäppa...
// Sargit

Inga kommentarer: