lördag 3 april 2010

Mamma på vift och grillen invigd

Idag hann vi få iväg en massa av barnens urvuxna kläder, samt stora kläder vi fått, till förrådet.
De har tagit en hel del plats i vårt sovrum, vi som redan är lite trångbodda.
Skönt att få tid att få iväg dem till slut.
Då barnen åt lunch smet jag iväg från hemmets vrå för att tillbringa eftermiddagen med Tina.
Hon och jag skulle åka till Heron city för att gå på bio.
Vi åt lunch, indiskt för första gången, och pratade och pratade.
Det var först efter en bra stund som vi kom på att javisst ja, vi skulle ju hålla oss till finskan numera för både vår och barnens skull.
Vi lyckades nästan hela tiden, men vad svårt det är då man är van att prata svenska med någon att då hålla sig till finskan.
Jag passade på att få håret klippt också, hade tänkt hinna göra det någon dag och nu hade vi lite tid över och de hade drop in tid så utan alltför stor övertalning så bestämde jag mig för att passa på.
Lite mammalyx att bara sitta och bli ompysslad.
Vi hann titta lite runt i affärerna och sedan in på bion.
Vi såg Alice i underlandet i 3D. Tyckte att det var häftig effekt med 3D men lite för förvirrande för stackars mig, fick nästan huvudvärk och blev jättetrött i ögonen.
Men filmen var bra, vrickad fantasi men så ska den ju vara o.
Väl hemma satte vi igång med middagen.
Min mamma kom förbi för att låna vår bil och snart dök även pappa och Helena upp.
Barnen var lite till sig av att det var så mycket folk hemma men kul hade de.
Så ikväll invigde vi grillen för i år, fläskfile blev det och till det franskpotatisgratäng.
Mums.
Barnen vägrade sova så till slut gav vi upp och de fick sitta uppe och hålla oss andra sällskap vid matbordet och mumsa på grönsaker.
Så nöjda de var då de slapp sina sängar.
De ville ju hellre vara sociala med oss andra.
Efter middagen då alla åkt hem till sig så gjorde vi ett nytt försök med nattningen.
Det gick bättre även om de fortfarande var lite missnöjda med att behöva gå och lägga sig.
// Sargit

Inga kommentarer: