fredag 2 april 2010

Långfredag blev lång fredag

Idag, första lediga dagen, gick förmiddagen åt att försöka minska på tvättbergen.
Som vanligt ville barnen gladerligen hjälpa till med sorteringen.
Lite lek och bus hans det med också.
Gåvagnarna deras är roliga att klättra på.
William gillar att stå i sin,medan Sanna trivs bäst med att sitta i sin.
Helst så ska ju någon putta på dem båda två för att de ska vara extra nöjda.Efter lunch tog jag med mig barnen på en långpromenad.
Först från oss till Valsta kyrkan där den ekumeniska långfredagsvandringen skulle starta.
Sen gick vi genom Märsta i procession, stannade till längst med vägen för att lyssna på bibeltexter och sjunga psalmer.
Vandringen avslutades i Katolska kyrkan.
Barnen vaknade då vi var lite mer än halvvägs på vandringen men var jättenöjda i vagnen.
De fick komma upp och stå/sitta i kyrkbänkarna då vi var i Katolska kyrkan.
Där fick de även sitt mellanmål innan vi promenerade tillbaka mot Valsta.
Då visade de upp sina glada soliga jag, till skillnad mot före lunch då de var trötta och griniga.
Lite över två timmar gick jag sammanlagt idag.
Väl i Valsta så gick jag till min mamma, bara för att hämta barnens påskägg.
Vet inte hur det gick till men plötsligt satt barnen i sin mormors vardagsrum och lekte glatt.
Själv stod jag med ytterkläder och skor på mig, lätt stressad och försökte komma iväg.
Nåja, efter lite prat och lek så skyndade vi vidare mot Bergmans.
Min lilla syster Tina fyller nämligen år idag, hela 23år!
Så vi skulle såklart dit och fira henne då hon är "hemma" över påsklovet från Örebro.
M-P kom dit strax efter oss.
Sanna och William hittade fina påskkycklingar att leka med.
Tina hade några vänner över också, och självklart ville alla träffa Sanna och William.
Det hade varit flera frågor om när vi skulle komma så att de skulle hinna träffa barnen.
Här öppnar Tina ett av sina presenter, överraskningen som M-P och min pappa var iväg och fixade för en tid sedan.Det blev en skrivare som hon hade önskat sig.
Sanna gungar med pappa, medan William gungar själv.

Efter middagen upptäckte vi att vi glömt barnens pyjamasar hemma.
Så de fick istället sova i extra bodysarna som vi hade med oss, lite bekvämare än deras "finkläder".
I hallen hos morfar finns det ett klockspel (heter det så?), den är väldigt populär hos både Sanna och William.
Här leker William med den.
Då barnen somnat så började vi vuxna att spela Settlers.
Det var länge sen kändes det som och jag hade inget flyt alls, med andra ord så vann inte jag.
William vaknade mitt i spelandet och vägrade somna om.
Han var klarvaken, fast så trött så trött.
Men det gick inte att få honom att somna om så han fick vara uppe och spela med oss.
Han satt nöjt i famnen hos sin gudmor och hos mig om vartannat.
Till slut, efter två omgångar och långt efter midnatt, så gav vi upp och packade ihop oss för hemfärd.
Sanna vaknade när vi la henne i vagnen.
Så båda barnen var vakna hela hemfärden i bilen, men inga protester hördes i baksätet.
Hemma körde vi kvällsprocessen i förkortat version, ny blöja och pyjamas på, lite flaska och godnatt.
Funkade med William som redan varit vaken en stund, men inte med Sanna.
Till slut tog vi henne bredvid oss i vår säng.
Blev inte mycket sömn för min del den natten, men till slut så fick hon ro att somna.
// Sargit

Inga kommentarer: