lördag 31 maj 2014

Öppet hus på brandstationen

Tanken var att fortsätta organisera hemma lite idag men då Janiina och William gick varann på nerverna var och varannan minut kände jag att en dag till hemma ensam med trollen inte vore bra för någon av oss. Så efter ett snabbt övervägande så packade jag ihop oss och så åkte vi iväg till brandstationen ute i Kolsta som hade öppet hus idag (tack facebook).
William var överlycklig och då jag på impuls ringt och hört om vaari och Helena ville haka på så blev det ännu bättre.
Det första vi gjorde var att köa för att få åka brandbil. William och Helena fick sitta fram.
 Sen undersökte vi lite i andra fordon som denna terränggående brandbilen,
 Självklart ville Janiina också provsitta i den.
På ett annat ställe fick man släcka lådsas bränder med en riktig brandslang.
 Janiina fick hjälp av den vänliga brandmannen att spruta  vatten men hon fick sikta.
På ett annat ställe fick man använda en brandsläckare och släcka en riktig eld, det testade William. Först visade brandmannen hur man gör för att ta bort spriten (eller vad det nu heter) och håller och trycker, sen gjorde William hela processen själv.
Då vi köade för att åka upp med liften så blev det en paus precis när det nästan var vår tur.
Brandmännen visade hur det går till då de anländer till en trafikolycka, väldigt bra visat och beskrivet.
 William var fascinerad.
 Konstiga och häftiga var då de lyfte av taket på bilen tyckte William.
 Sen äntligen fick vi åka liften upp!
 Så häftigt! Fin utsikt hade man där, men lite skakig i benen blev jag då det svajade lite och jag var lite orolig att barnen skulle luta sig för mycket ut. Men de stod så snällt och fint där så.
Efter en lunchpaus med korv med bröd, smakis, mazarin och bulle så undersökte vi en ambulans lite närmare.
Vid det laget hade vaari och Helena åkt vidare.
Vädret överraskade idag med att vara väldigt omväxlande, regn och sol om vartannat.
Vi lyckades tajma in att var under tak då det öste ner.
Som avslutning på denna utflykt så åkte upp med liften en gång till, denna gång började Janiina vara lite trött så hon var inte så nöjd över att jag inte lät henne ta den plats William redan stod på vilket gjorde att hon protesterade högljutt under färden.
Det började regna igen då vi var halvvägs till bilen.
Eurostop blev nästa anhalt där William fick leka lite på lekplatsen och sen köpte vi lite nya sommarkläder till honom då han blev av med de flesta under urrensningen igår. Snabb runda genom Maxi och sen väcka Janiina som sovit sig igenom besöket för att hon också skulle få njuta av lite glass innan hemfärd.
Jag frågade William vad vi skulle äta ikväll, baktanken var att vi skulle köpa med oss något på hemvägen för att slippa laga mat sen. Men svaret jag fick var "jag vill ha rester idag, mamma".
Så matrester fick det bli.
Maken var ute på galej med vänner från ett av lagen han spelar i så jag och barnen fick ha lördagsmys själva.
Godiset jag plockat fram åt dem ratades dock till förmån för Brago-kex!
När barnen somnat till slut, någon gång efter 22, så slängde jag mig ner i soffan och såg på film.
En väldigt skön avslutning på en trevlig dag.
// Sargit

Inga kommentarer: