lördag 3 maj 2014

Frisering, tivoli och lekstugegrund

William har nämnt att "jag vill ha kort hår som pappa har", så imorse efter frukost lekte jag frisör.
Så här såg mitt älskade troll ut innan:
 
 Och så här blev resultatet, lät en liten tuppkam vara kvar för att testa lite och han gillade det så den fick bli kvar.
 Inte lätt att få till det jämnt så nästa gång får vår frisör Evelina sköta detta, men helt ok blev det och huvudsaken att sonen är nöjd.
Idag skulle vi få lunch gäster och stortrollen ville hjälpa till lite med förberedelse av maten.
För första gången skulle jag ge mig på att göra köttfärslimpa!
Maten, köttfärslimpa med potatismos, blev kanon god!
Så den rätten åker direkt upp på månadsmenyn.
Våra gäster Mia och Magnus med Peter, David och Ronja, följde sedan med oss ner till tivolit.
Jag hade nämligen mutat barnen under veckan att om de städade sitt rum och inte bråkade alltför mycket så skulle de få gå på tivoli.
Barnen ÄLSKADE det!
Det var lite svårt att hinna med att fota dem då de svischa förbi i sina åk, men de strålade som solar varje gång.
Tanken var att åka detta lilla "tåg" med Janiina men hon vägrade, istället fick Sanna, William, Peter, David och Ronja åka den.
 Janiina gick på en liten promenad med farmor istället och sen stod de på andra sidan och tittade på och vinkade till Sanna och William.
Sockervadd är ju ett måste på tivoli. Sanna och William hade sett fram emot det och blev glada över att få köpa en STOR påse med sockervadd.
Janiina fick äta sockermunk och det var hon så nöjd med så.
Sista åket blev luftballongerna, då fick farmor också åka karusell.
Farmor Anci tog en promenad hem med Janiina så hon skulle få sova, jag och stortrollen tog en korvmedbröd innan vi åkte hemåt.
Sanna var väldigt besviken över att inte få åka mer karuseller men till slut fick jag henne därifrån.
Maken hade kommit hem från jobbet och så småningom började han med projektet lekstugegrund.
Då stötte han på en hel el rötter som var i vägen. Tungt arbete blev det.
Först gräva bort lite jord och jämna till marken.
Under tiden rensade jag och Anci ogräs mellan plattorna på framsidan.
Sanna gick till Klara och henne såg vi inte mer förrän strax före läggdags.
William ville vara hemma och spela spel.
Min smarta man hade kommit på att återbruka vår delar av vår gamla altan då vi ändå ska riva bort den och bygga nytt iår. Så nu ser det ut så här ett tag framöver tills vi hinner påbörja årets projekt.
Här pågår jämning av mark och utplacering av stenplattor till stöd. Vår granne Mats kom och hjälpte M-P med det tunga arbetet.
 Här står de hårt arbetande herrarna nöjda över att ha fått jobbet klart.
 Till efterrätt gjorde jag lite croissanter fyllda med choklad.
Blev väldigt sen kväll för barnen, igen, men till slut fick vi alla komma i säng.
Jag lekte lite taxi chaufför strax före midnatt och hämtade och skjutsade hem min fars gäster, sen gick jag nästan direkt till sängs.
Hör och häpna så somnade jag före maken ens hunnit krypa ner i sängen.
// Sargit

Inga kommentarer: