tisdag 20 maj 2014

Baka och parta

Idag blev det min premiärtur med min nya cykel. Ja det var min cykelpremiär för i år också tror jag.
Jag cyklade till och från jobbet och skönt var det, men jag får nog jobba lite mer på konditionen måste jag säga...
Jag och maken var hemmavid samtidigt så vi gick, jag cyklade, tillsammans och hämtade William och Janiina på förskolan. Sanna hade idag fått följa med en kompis hem direkt från förskolan och tillbringade eftermiddagen hos henne, hon kom hem lagom till att jag och William precis börjat baka inför morgondagens vårfest på dagis.
Så klart alla barnen fick hjälpa till.
 Sanna och William turades om med sysslorna.
 Men en av höjdpunkterna var nog att få "slicka skålen".
 Janiina hjälpte också till att fördela resterande deg på smeten, jätteduktiga var de alla tre.
Min mamma som varit i Mallorca en vecka kom på besök med fina souvenirer som alla tre barnen blev förtjusta i. Alla ville prova dem på sig direkt efter maten.
Janiina såg genast så stor ut i sin fina klänning!
Visst ja, vi hade vårsamtal för Janiina idag på dagis. Inga överraskningar direkt men kul att höra att hon  bjuder in till lek och vet att ta för sig. Hon är även väldigt bestämd och vet vad hon vill. Tycker om att rita och måla samt om vattenlek. Tur sig gärna till äldre barn.
Till hösten kommer hon att vara en av dem som får flytta upp till nästa avdelning. 
Som sagt inget vi inte redan var medvetna om.
Barnen poserade väldigt gärna för kameran då de var så stolta över sina nya kläder.
 Sen sprang de, med Janiina i täten, till hallen och speglade sig i storspegeln en stund.
Några enskilda bilder på stortrollen också så klart.
Tack mamma för besöket och för de fina presenterna!
Visst ja, självklart var vi tvungna att provsmaka vaniljrutorna då de blev klara. Väldigt goda var de! Farligt nära att det inte kommer ända fram till förskolan imorn, får väl gömma undan dem eller något.
Kvällen avrundades med väldigt mycket dans och en massa bus. M-P fick utstå väldigt mycket kittling och barnen blev vildare och vildare. De blev jagade och gömde sig skrattande under sängen och andra ställen.
Så när det var dags för sängen så tänkte jag att detta kommer ta tid att få dem att lugna ner sig. Men då M-P var skyldigt till att busa upp dem fick han även ta hand om sagoläsningen och nattningen.
Till min förvåning så somnade alla rätt så snabbt, jag tror Janiina var först för en gångs skull.
// Sargit

Inga kommentarer: