fredag 23 maj 2014

Sommaren är här!

Idag var det verkligen varmt. Så skönt, fast inte så skönt väder att jobba i. Hade hellre varit utomhus än inne sittandes på kontoret.
På väg till förskolan ville Janiina gå med sin anka som jag köpte åt henne i Krakow, hon är väldigt förtjust i den. Jag talade om att hon inte fick ha kvar den sen på dagis och hon nickade.
Hon gick hela vägen till förskolan men precis utanför ville hon plötsligt sitta i vagnen.

Men som jag befarat så ville hon inte släppa ankan då jag skulle gå hem med den...

Jag cyklade till och från jobbet, hem blev det en snabb cykling från då jag glömde bort tiden och hade en kvart på mig att ta mig till förskolan för vårsamtalet/utvecklingssamtalet för Sanna och William.
Inga nyheter där heller. Fast skillnaden på detta samtal var att istället för att pedagogen berättade om deras iakttagelser så fick jag berätta hur jag upplevde först Sanna sen William.
Sen bekräftade Tulay det jag sa och vi var rätt överrens om både Sanna och William vad gäller deras intressen, styrkor och svagheter.
Kort och gott så har Sanna väldigt bra självkänsla och är nyfiken och frågvis, social och leker med flera, pratar mycket och väl. Testar ord. Att lära sig att inte avbryta andra då de pratar är något vi får jobba på.
William är mer för att umgås med en kompis i taget, gillar att bygga och har bra minne. Men han har svårt att hantera sin frustration och ilska. Något vi får jobba med både hemma och på förskolan.
Då vi gick hem från förskolan fick Alice följa med oss hem då vi skulle vara barnvakt medan Mats var iväg på 5års kontroll med Frida.
Det första barnen gjorde var att byta om till badkläder medan maken fixade fram vattensprinklern.
Oj, så de njöt!
Även de äldre grannpojkarna Alexander och Josef ville leka på vår tomt en stund.
Men Alice ville inte leka med vattnet så hon gick in och Sanna snäll som hon är följde med henne så hon slapp leka själv.
William och Janiina lekte själva en bra stund (efter att stora killarna gått iväg).
 Senare kom Sanna ut igen, hon ställde sig vid strålen,
 och tänka sig hon blev blöt. Hihii.
Det är så härligt att se hur barnen leker med vatten i värmen.
Men snart var det lekstugan som lockade, igen, så då lekte systrarna där en stund.
Vi bjöd in Mats att stanna kvar och grilla med tjejerna hos oss och vi fick till en väldigt trevlig middag, men den blev väldigt mycket senare än normalt. Men got var det!
Samtidigt som gästerna begav sig hemåt så var det dags för mig att ge mig av för att nattvandra.
Varm kväll och skönt promenad väder men då solen gått ner blev det lite kyligare.
Hoppas verkligen att denna värme är här för att stanna, men lite regn på nätterna är inte fel såklart.
// Sargit

2 kommentarer:

Sledgehammer sa...

Fin uppdatering, känner mig hedrad att vara en del av detta inlägg :-)
Kram
Mats

Familjen Sundström sa...

fler gånger lär det blir Mats :-)
kram // Sargit