lördag 24 maj 2014

Födelsedag och barnkalas

Idag blev jag och maken lika gamla, han fyllde nämligen 35år idag!
Men han ville inte fira något särskilt, "återkom då jag fyller 40 år" sa han, så det blev lite ute fix hemma innan det var dags för barnkalas då granntjejen fyllt 5 i veckan.
13 barn vart det på kalaset! Och kul hade de då alla kände varann (utom ett barn).
William blev extra glad då hans bästis Charlie också var där.
Fiskdamm blev det ju så klart mot slutet.
 Janiina fiskade sist, hon väntade snällt bredvid medan de andra fiskade. Sen fick hon kämpa lite extra då Mats retades lite med fångsten så hon fick inte den på en gång.
Då alla godispåsarna vart uppfiskade så satt de som änglar och mumsade i sig en kort stund innan leken lockade igen och godispåsar "tappades bort" men återfanns någorlunda igen sen.
Alla var väldigt nöjda i alla fall.
Maken fick gå hem och duscha och byta om mot slutet och då han var klar så började han lasta in barnen medan jag sprang hem och bytte om.
Därefter körde vi trollen till familjen Beutler där de skulle få tillbringa kvällen och natten utan oss!
Jag var lite nervös över hur det skulle gå med Janiina men vi fick höra senare att allt hade gått bra med lite förskolepedagogik, "i det här huset går vi och lägger oss vid den här tiden" varvid de tydligen gjort just det utan protester. Varför funkar inte det hemma?
Nåja, jag och maken fick en härlig kväll på tumanhand då jag bokat bord å "19 glas" i Gamla stan.
Ett mysigt ställe som jag var och åt lunch på med mina studiekamrater för någon vecka sedan.
Vi fick välja mellan 7 rätters och 4 rätters meny, vi tog 4 rätters.
Maten var inte riktigt min grej men kul att testa något nytt.
Alla som känner mig vet att jag inte äter fisk eller skaldjur (bland annat) men då det var musslor och röding som två av rätterna så tvingade jag mig själv att smaka.
Maken fick äta upp även mina portioner sen, hihii.
Huvudrätten glömde jag fota, det var hängmörad ryggbiff med champinjoner.
Precis M-P:s slags maträtt!
Det bästa var ändå efterrätten, ingen överraskning att jag gillade den inte.
Vaniljglass, vaniljssås, rabarber och pistagenötter. Mumsigt gott!
Musslor var första gången för oss båda att testa, hade någon talat om för mig att jag skulle frivilligt smaka på det så hade jag garvat. Men nu har jag gjort det!
Efter middagen så styrde vi stegen till Gylldene freden då maken ville dit av någon konstig anledning, har förstått att det är något känt ställe.
Här ser ni det nöjda födelsedagsbarnet.
Vi strosade runt lite till på måfå innan vi åkte hemåt.
Då vi kom till bilen (vi hade parkerat i Solna) så var klockan nästan midnatt.
Litet check med våra eminenta barnvakter såklart innan vi körde direkt hem.
Det är inte så ofta som vi är på tumanhand någonstans en hel kväll, väldigt skönt att få den tiden och bara vara och prata om allt och inget utan att bli avbryten.
Grattis igen älskling!
// Sargit

Inga kommentarer: