tisdag 1 januari 2013

Kalasdag

Dagen började med present öppning, vi hade natten innan gömt dem på deras "nya" stolar som M-P hämtat från förrådet.
De hade sett stolarna och paketen då de gick upp på morgonen men inte rört dem.
Vi fick fråga dem till slut att vill ni öppna paket?
Då gick det snabbt.
 De gillade även sina nya stolar då vi pratat om att de skulle få byta till andra då de blev 4, detta då Janiina ska få ta över en av tripptrapp stolarna nu så fort vi hittar bygeln i förrådet.
 Efter frukost och andra morgonbestyr samt lek med pegart så fick barnen börja dekorera sina tårtor.
Glada var de och som vanligt jätteduktiga i köket.
Jag hjälpte dem med marsipantäcket men annars bestämde de själva hur det skulle se ut.
Det var bara för mamsen att foga sig.
 Sannas tårta, jag fick skriva hennes namn såklart men hon bestämde hur det skulle se ut.
 Samma med Williams tårta.
Då gästerna kom blev det fullrulle, hann itne fota något. Idag hade vi kalas bara för familjen och gudföräldrarna, blir barnkalas senare...
Då det var dafgs för sång och tårta så ville Sanna och William inte vara med, "ni sjunger för högt" sa de så vi fick sjunga en gång till tystare.
 Men blåsa ut ljusen gick bra, men sen sa William "ingen får äta av min tårta, bara jag!" så antar att han gillade den.
 Självklart gick båda tårtorna åt rätt bra men hälften blev kvar då vi ju hade annat gott också som bullar, nougatkakor, snöbollar...
När alla gästerna åkt så ville sanna och William laga mat, ja med sitt nya lerkök alltså.
 Under tiden de lagade massa "god mat" till mig så lekte M-P med Janiina.
På kvällen invigde vi deras nya spel, två spel i ett och vi spelade båda. Väldigt kul hade vi men lite svårt även för mig då jag ju försöker hålla mig till finskan och ett ordspel på finska är inte det lättaste då, men bra för mig också att öva på språket antar jag. Försökte länge komma på en växt på "F" på finska men det stod still...
En tervlig dag blev det fast vi hade det lite stressigt att hinna få allt klart inför kalaset, men det gick.
Nu dags att planera inför barnkalaset. Tips på roliga enkla lekar för 4åringar tas tacksamt emot...
// Sargit

Inga kommentarer: