söndag 13 januari 2013

Julgransplundring

Imorse fick jag sovmorgon, jag klev upp lagom till det var dags att påbörja med lunchen.
Hann med ett parti med spel med stortrollen först, skalade potatisen samtidigt...
Sanna hjälpte mig skala morötter och sedan slänga i allt jag skurit i bitar i kastrullen, soppa blev det idag.
Under tiden fick maken ta en tupplur med Janiina.
Efter lunch skyndade M-P iväg på sin dansträning medan jag och barnen gjorde oss iordning för att ta bussen.
Vi skulle nämligen till Beutlers för julgransplundring med dans kring granen och allt.
Och för att slippa ha två bilar senare ikväll så tog vi bussen, något barnen verkligen såg fram emot.
Tyvärr bor de såpass tokigt till att under helgerna går bussen som åker förbi dem bara en gång i timman, och typiskt nog så var det 30min kvar till den skulle gå då vi kom till stationen med vår buss.
Så istället för att stå och frysa en halvimma så gick vi sista biten istället, kom frma den tiden bussen skulle åka från station.
För att distrahera stortrollen så berättade jag vart jag hade bott och lekt i min barndom medan vi gick genom norrbacka samt var t jag gått på dagis. De verkade tycka just den biten var roligt även om de beklagade sig några gånger att de itne orkade gå men fram kom vi till slut.
Elin läste bok för Sanna och William, toppen att hon kan läsa enklare böcker numera.

Efter en massa lek och bus så ropade vi ner barnen för att påbörja med att demolera pepparkakshuset.
Hann bara få en före
och efter bild så snabbt gick det.
Dans kring granen blev det senare då även M-P anslutit sig till oss, däremellan lektes det och ett tag satt jag och Lina och njöt i finrummet medan barnen lekte på övervåningen och makarna befann sig i köket.
Sanna tyckte det var jättekul att dansa kring granen iår, hon och Emma var som vildar ett tag.
Men William föredrog att titta på från soffan trots flera försök att få med honom.
Visst ja, vi började ju eftermiddagen med att "klä" granen med chokladgodisar, detta för att kunna plundra den efter middagen.
Och då granen var plundrad så var detdags att slänga ut den.
M-P hade svårt att ta sig fram då ahn ahde lite extra tyngder vid sina fötter.
Här en liten film för att visa er hur stadig Janiina blivit, hon går mer än hon kryper numera.
Faktiskt så har hon knappt krypit något idag utan bara gått och klättrat.
Detta filmade vi medan vi höll på att duka fram godsaker efter pepparkaksdemoleringen.
Alla barnen somnade rätt fort ikväll, Janiina redan i bilen på väg hem.
Då var denna jul över och plötsligt insåg vi att om precis en vecka så fyller Janiina 1år!
Jösses, vad fort hennes första år har gått...
Måste nog börja fundera lite på hennes kalas, blir inget stort då vi inte mäktar med det känns det som just nu men en tårta måste hon ju ha i alla fall.
Ska jag göra det enkelt för mig och fortsätta med fjärilstemat tro?
Nåja, har ju några dagar på mig. Fast då jobbar jag ju alla dagar plus två kvällar och möte en av kvällarna och på lördag dag, hmm... blev visst inte så mycket tid över trots allt...
// Sargit

Inga kommentarer: