söndag 20 januari 2013

Janiinas 1års kalas

Under förmiddagen förberedde vi det sista inför kalaset, bland annat så dekorerade jag tårtorna.
Sanna och William hjälpte till att göra några av dekorationerna.
Här trycker de blommor av sockerpastan, mycket tunnare än då vi gjorde fjärilarna till deras tårta, vi lär oss...
På eftermiddagen blev det invasion av släkt och vänner.
Både Nadja och Tina kunde ju komma till barnens glädje, och en hel del andra som Johan med familj, gudföräldrarna Thomas och Lina med barnen (höll på att skriva gudfamiljen, hihii), mummu, vaari, Helena, Seija och Torsten. Och sist men inte minst Noah med mamma Linda.
Roy gillade att leka med ballonger även om de "pangade" under leken.
Farmor var tyvärr tvungen att lämna kalaset tidigt för att hinna med sitt flyg hem till Umeå, men vi fick ju njuta av hennes sällskap nästan hela helgen. Tack för all hjälp Anci!
Den här bilden säger väl hur mycket Janiina gillar vaari.
Födelsedagsbarnet fick som hon ville, komma upp i vaaris (=morfars) knä.
Janiina var rätt duktig på att ta emot paket, som hon sen gick runt med ett tag innan hon gav dem vidare till någon. Att öppna dem var roligt, själva processen, men själva innehållet var inte lika intressant någon lång stund. Tänk att presentpapper och snöre kan vara så roligt!
Jo, en present gillade hon så pass att hon ville ha dem på sig länge, skor från moster Nadja med man.
Då jag tog av dem för jag tyckte de var lite väl varma innomhus så försökte hon stoppa ner sin fot i skon själv. Så det var bara att göra henne till viljes.
För att komma ihåg vad hon fick så var det: klänning, tröja och jeans, mjukisbyxor och barbapappa bok, skor, jacka, babykritor och ritpapper, rosa nalle, "play-to-learn" leksak, prutt-bok och en aktivitets badleksak (som hon egentligen fick först dagen efter från oss).
Tusen tack för alla fina presenter!
Tyvärr glömde jag bort att ta bilder så blev inte så många från idag, förlitar mig på att få några från pappa min senare.
Men de färdiga tårtorna fick jag i alla fall på bild, den med blomster-ettan på är "barntårtan" och den andra "vuxentårtan". Båda innehåller hallon och banan förutom hemmagjorda tårtbotten, enda skillnaden är att det är chokladpudding i vuxentårtan...
Vi hade glömt köpa tårtljus, men hittade ett som fick vara "standin", ett andaktsljus vi fått någon gång i kyrkan.
Janiina fich hjälp av pappsen att blåsa ut den efter att vi sjungit för henne på både svenska och finska.
Janiina fick sin första tårtbit att äta själv, men hon lekte mest med den innan hon hellre ville äta macka.
William hade valt sina kläder själv, han visste precis vad han ville ha på sig.
Senare då vi skulle äta middag så ville han ta av sig finkläderna så att han inte skulle smutsa ner dem, då sa han "nu blir jag inte fin längre då jag inte har finkläder på mig". Älskade unge! Förklarade att han alltid är fin oavsett vad han har eller inte har på sig...
Janiina härjade runt och hade hur roligt som helst.
Då de flesta gästerna åkt hem så fotade M-P henne då hon återigen lekte med diskhandduken, denna gång i snurrstolen.
Vi avrundade kvällen med taco-middag tillsammans med familjen Beutler.
Tusen tack för alla gratulationer till Janiina och tack till er som var med och firade hennes första födelsedag.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Tack för att ni alltid får mig att känna mig välkommen. Synd att jag inte hann smaka på tårtorna som var både fina och säkert goda. Kram till er alla.