tisdag 7 augusti 2012

Tillbaka till förskolan


Då var det dags för Sanna och William att gå till dagis igen.
Inte lätt att få upp dem och alla morgonrutinerna kändes lite ringrostiga speciellt då Janiina itne låter en sova så länge på mornarna, även om hon sedan somnar om igen.
Tur i oturen att M-P är sjukskriven så att jag fick hjälp dessa första mornar i alla fall.
Det var ju inte bara dags att återvända till förskolan utan även att byta avdelning och börja på Solen, den där stora barn går.
Då vi kom till förskolan så försvann Sanna rätt fort in medan William klängde fast vid mig och sa "vill inte gå på dagis", tror det berodde på att "deras" fröknar inte hade kommit än utan var nya för dem även om de träffat dem förut.
Jag följde med en stund in men då han såg sina kompisar och sen Sanna leka och ha sig så dröjde det inte länge innan blygheten var borta. Sen hade de knappt tid att säga hejdå till mig.
Hemma fick Janiina tillbringa lite tid på golvet och då passade hon på att smita in i stora syskonens rum, ni vet då katten är borta dansar råttirna på borden... Många spännande saker hittade hon (snabb plockade undan sådant som inte var bra för henne att få tag på).
Vi passade på att åka på lite ärenden och även handla innan det var dags att hämta hem barnen.
Men då handlandet tog lite tid så åkte vi bil till dagis och så gick jag och trollen hem medan M-P åkte och parkerade bilen med Janiina.
På hemvägen gick vi förbi brevlådan med ett brev som skulle ha postats för länge länge sen...
Hemma igen började Sanna och William att baka scones till mellanmålet.
De skötte det mesta själva, jag hjälpte dem bara med hur mycket det skulle ha i.
Sanna till och med knäckte äggen själv med bara lite förklarande hjälp av mig.
William lät mig inte ens blanda i degen, det skulle minsann han göra. Men då mjölk och ägg blandningen skulle i så lämnade han gladerligen över det åt mig båda två då det var så "kladdigt".
Baka ut och skära till bitarna gjorde de också själva.
Blev ju bitar med egna utseenden men det gjorde ju inget.
Här penslas det och strös på råsocker.
Lagom till sconesen var serverade så kom min mamma på fika.
Efer fikat ville Sanna och William att hon skulle läsa för dem, länge satt de i soffan och mös.
Fast det bara är tisdag, och inte torsdag, så gjorde jag ärtsoppa och plättar till middag.
Hann själv inte njuta av maten då jag var tvungen att smita iväg på ett styrelsemöte, mitt första med OSS (egen förkortning av Oriongatans Södra Samfällighet).
Sanna och Janiina sov då jag kom hem men inte William, envis unge.
// Sargit

Inga kommentarer: