tisdag 14 augusti 2012

Febrig Sanna

Sanna kom in till mig strax före väckningen.
Så fort hon la sig ner bredvid mig visste jag att då var det dags igen, hon var nämligen väldigt väldigt varm.
Det visade sig att hon hade 38,4graders feber.
Min pappa kunde som tur var komma för att följa William till dagis.
Sanna blev arg och ledsen då hon ville till dagis, William blev ledsen då han inte ville till dagis.
Nåja, iväg kom han och Sanna blidgade jag med att hon fick måla med vattenfärger och se på film.
 Den ansträngningen blev för mycket dock då hon avbröt sin lunch och gick för att "vila lite".
 Catrine erbjöd sig senare att hjälpa till att få hem William då jag inte ville släpa med mig Sanna dit (hade efterlyst hjälp via fb tidigare).
Det var inga problem för honom att följa med Emelie och Filip och han var väldigt glad åt att vara hemma igen. Tack igen Catrine!
Senare fick jag höra att "det var ingen kul på dagis, jag lekte inte med någon. Ville inte för Sanna var inte där".
Då M-P kom hem så busades det lite i barnens rum.
Tog denna bild precis då William lyckats få upp locket till en burk jag fyllt med matvete (ett av deras "maracas" som de haft i över två år). Alla hjälptes åt att plocka upp matveten sen så att inte Janiina skulle få tag i dem.
 Janiina börjar få tillbaka sin aptit, och så även sitt bordsskick.
Vid middagen höll Sanna på att tjata på mig och till slut nästan skällde jag ut henne då jag ledsnade på att höra mamma, mamma, mamma hela tiden.
Då jag var klar med harangen så tittar hon på mig, ler och säger "jag förstår inte vad du säger mamma".
Hon såg så söt ut så jag höll på att börja skratta.
Undrar hur ofta de kommer köra med den meningen även om de egentligen förstår mig, men abra för att de inte vill förstå.
Efter maten tog jag fram en finsk sångbok och den tillhörande cd-skivan med alla sångerna på och så började vi (läs jag) sjunga med skivan.
Barnen verkade älska det!
Kunde en av sångerna sen innan alla andra var nya men rätt trevliga sånger var det.
Sjunger så sällan med dem då jag kan så få finska sånger mer än blinka lilla och imse vimse då.
Då vi sjungit igenom hela boken så ville de göra det en gång till.
När legot började intressera trollen så slutade jag sjunga och bara lyssnade på skivan, då var William snabb med att fråga "varför sjunger du inte mamma?".
Så det var bara att fortsätta.
 Vi hade en väldigt mysig timma då William mest ville gosa i min famn från och till mitt i sjungandet.
Jag hade lovat dem tidigare att de skulle få leka med leran efter maten, men då hade de kommit på att de ville sjunga med mig då jag fårgade.
Men då det var dags att avrunda så påminde de mig om att de ju skulle få dega.
Bara att låta dem göra det en stund medan Janiina fick sin kvällsgröt, dusch och pyjamas.
 Sen gick det rätt så smärtfritt att få dem i säng efter att jag läst två sagor för dem.
Janiina däremot ville inte sova ikväll, M-P försökte men gav snabbt upp.
Hon ville leka och efter en stund kröp hon fram till vardagsrumsbordet och reste sig mot den.
 Hon var på jättebra humör och var mer intresserad av att...
 äta upp bordet än öva på att gå denna gång.
på tal om det så har hon idag gått själv några steg längst med fåtöljen.
Är det nu det börjas, att gå längst med möbler? Lite tidigt anser jag men tror att hon inte bryr sig om vad jag tycker...
// Sargit

Inga kommentarer: