måndag 13 augusti 2012

Besök från Gävle

Då var min älskade make tillbaka på jobbet idag.
Janiina var snäll nog att sova fram till sju idag men inte var jag utvilad för det.
Efter frukost lekte alla barnen i Sanna och Williams rum.
Janiina gillade att spela på trummorna bland annat.
 Fast Janiina idag var feberfri så har hennes aptit ännu inte återvänt och hon är fortfarande lite kinkigare än vanligt. Jag höll på att somna med henne i famnen på förmiddagen då hon tog en tupplur på en timma. Men till slut tvingade jag mig själv att resa på mig och ta en dusch.
Vid lunch kom våra långväga gäster, äntligen!
Som jag har längtat och ofta tänkt på dem men verkar bli tradition att träffas bara en gång om året.
Det var min vän Jenny från Gävle med sina tjejer som kom.
Jag var väldigt dålig på att ta kort idag men efter lunch och den första blygheten så lekte de faktist rätt bra ihop. Självklart vart det lite brål och tjafs ibland, mest mellan syskon paren, men annars verkade de finna varandra igen.
Här hjälper alla stora barnen till att färdigställa äppelkakan.
 Roligt verkade de ha och det räckte tydligen gott att bara få stoppa ner äppelklyftorna i den redan färdiga smeten.
 Då M-P kom hem från jobbet så tog vi en fika paus. Tyvärr var kakan inte klar i mitten s vi fick ta bitar från kanterna först för att sedan stoppa in plåten i ugnen igen.
Men gott var det verkade det som i alla fall då alla åt av den.
 Janiina gillar mer och mer att tillbringa tid under bordet.
Att ställa sig upp har blivit en populär sysselsättning för henne, men sen blir hon sur efter ett tag då hon inte lärt sig att sätta sig ner igen...
 Vårt fina äppelträd har en stor skörd åt oss iår. Ser verkligen fram emot att få smaka på dem.
Vet dock inte när de är klara att skördas men skulle tro någon gång nästa månad.
 Här har ni Jennys tvillingflickor Thula och Siri (de är ca ett halvåryngre än Sanna och William).
De är så lika varann att jag inte vet vem som är vem om jag inte tittar på vilken bokstav deras halssmycke har. Men söta är de.
 Alla fem barnen lekte ute på tomten rätt mycket, gungorna, lektältet och rutschkanan var populära.
 Men strax före middagen så ville barnen till lekplatsen så Jenny gick iväg med alla fem dit.
Själv förberedde jag middag till oss medan M-P matade Janiina.
Efter middagen fortsatte leken, Thula och William verkade ha funit varandra då de busade rätt mycket i vår säng tillsammans.
Sanna lekte mer med Wilma och Siri.
Framåt kvällen kom Bergmans över också, nästan direkt från hamnen.
Vi tog en kvällsfika innan det var dags att krama adjö till våra långväga gäster.
 Hoppas verkligen att det inte dröjer ett år till nästa gång vi ses Jenny!
Tina blev utvald att läsa kvällssaga/sagor för barnen.
Och trot eller ej men båda stortrollen slocknade inom fem minuter från att de kom i säng!
Klockan var ioförsig närmare nio men i alla fall...
// Sargit

1 kommentar:

ankan sa...

Hej Sargit! Vad fin han blev, William, med ny frisyr :-). Ang våningssängen - det går jättebra för Freja att sova i överslaf, men hon är också en modig och klättervan tjej. Jag tror inte att Embla skulle passa att ligga där då hon inte har lika bra koll på kroppen och balansen som Freja. Freja brukar också ligga kvar i sängen när hon lagt sig och somna ganska fort - med Embla är det tvärtom. Så det beror nog på vilka barn man har om det passar med våningssäng eller inte. I alla fall är det jätteskönt att ha fått mer plats.
Det låter jobbigt med hundrädslan också, hoppas det går över.
kram, ankan