torsdag 9 augusti 2012

Öppnis och musjakt

Idag tog jag då äntligen den efterlängtade promenaden jag tänkt göra sen före sommaren.
Efter att vi lämnat stortrollen på dagis så promenerade jag och Heidi med Janiina ner till Öppnis.
Det var babyöppet idag och väldigt lugnt där.
Janiina fortsatte sin orädda upptäckar färd och rörde sig modigt runt och försökte ställa sig upp mest hela tiden.
Hon var mycket emr rörlig än många äldre bäbisar där.
 Efter lunch handlade vi och tog sedan bussen hemåt.
Då jag hämtat hem stortrollen från dagis så packade jag ihop lite mellanmål och så åkte Sanna, William, Heidi och jag på musjakt i Odensala kyrka.
Odensala kyrka är en av kyrkorna som haft öppet mest hela sommaren och vi har en aktivitet för de yngre besökarna också vilket Sanna och William fick alltså göra idag.
Första musen vi hittade var musen Albert, han gillar att måla.
 Den andra var mörkrädda Lucia som gömde sig vid ett ljus.
 Det fanns även en utsällning som handlade om dopet, den tyckte barnen var fin och vi pratade om dopet och mindes hur det var då Janiina döptes.
 Musen Johannes gömde sig vid dopfuntet, den nådde barnen att klappa.
 liksom den musikaliska musen (som jag just nu glömt namnet på) .
 Evan, predikant musen, hade en fin utsikt, men det var lite för högt tyckte barnen och ville ner igen.
 Man kan läsa mycket om dopet på utställningen,
 och titta på dopklänningar både privata och församlingars, vissa gamla andra nya.
 Sanna och William ville tända ljus, för det gör man i kyrkan.
 Efter ett toa besök fikade vi lite och sen fick barnen leka ute en stund.
 Sanna valde såklart gungorna.
 William blev nyfiken på grävskopan som fanns där och vågade sig fram till den efter en stund.
 Innan vi åkte hem igen så lekte barnen vid stenarna en stund.
Min gudmor Seija kom på middag och för att hinna träffa Heidi en liten stund.
Till middag blev det kycklingtjofräsch.
Medan Sanna förberedde sig för bad och badade så underhöll Janiina Seija, eller var det tvärtom.
William ville plötsligt INTE bada eller duscha och behövde inte då det men så kladdade han ner sig med flit så han åkte i duschen i alla fall trots höga protester.
Han fortsatte sitt raseriutbrott i sin säng senare en lång stund innan han till slut lugnade sig och sa då jag kom in att "nu vill jag sova". Sen somnade han.
Sanna däremot var återigen svårsövd. Jag nästan längtar till att kvällarna blir mörka fortare då det kanske finns en chans att barnen vill somna i tid då.
// Sargit

Inga kommentarer: