onsdag 1 augusti 2012

De senaste dagarna

Så hur ska man nu börja.
I söndags blev min älskade make dålig igen, han hade så pass ont i bröstet att han till slut gick med på att åka in till akuten. Vår vän Thomas var snäll nog att köra honom in och stanna som sällskap in på småtimmarna medan jag vakade hemma. Tur nog sov alla trollen gott hela natten, Janiina sov till och med till åtta för första gången utan att vakna något alls på morgontimmarna.
Det visade sig senare att hans lunginflammation kommit tillbaka med dunder och brak.
Han blev inlagd till idag.
Jag och barnen åkte och hälsade på honom varje dag. Sanna blev förtvivlad och ledsen efter besöket "jag vill inte att pappa ska få vara ensam" grät hon. Efter att försökt förklara att han inte är så ensam då det finns sjuksköterskor och läkare som tar hand om honom så kom jag på att barnen kunde välja ut en nalle hemma åt honom som sällskap då jag skulle dit på kvällen också och hälsa på. Då sa de att pappa måste få en egen nalle.
Så då åkte jag och barnen till Ikea och köpte en nalle och lekte lite. Men mitt i leken så kom Sanna att tänka på sin pappa och blev ledsen igen. Det gick dock snabbt över. Vi åt korv med bröd och glass till mellanmål till Sanna och Williams glädje, vi fick dock vänta på glassen i tio minuter då maskinen höll på att lagas.
På hemvägen blev Sanna återigen ledsen då sa jag att hon kunde krama och pussa nallen och då kunde nallen ge kramar och pussar till pappa under natten sen. Det hjälpte tydligen då både Sanna och William resten av hemresan kastade nallen mellan sig för att ge den kramar och pussar med glada skratt.
Medan jag åkte senare på kvällen och hälsade på min älskling så fick Sanna och William umgås med Tina.
Här ser ni den "nalle" Sanna valde ut  åt sin pappa.

På kvällen var det en pärs att få stortrollen att somna, jag orkade helt enkelt inte tjata på dem men båda ville sova i vår säng vilket de fick. Men de somnade först då jag la mig bredvid dem med Janiina som vaknat av deras busande.
Sen sov de riktigt sött, jag med för den delen. Vaknade mitt i natten och kunde sen inte sova.
 Så här söt var Janiina på morgonen, det är nog dags att sänka ner sängbotten till lägsta nivån nu tror jag.
 Vi åkte och hälsade på igen efter lunch på tisdag.
Idag orkade M-P vara uppe en stund och båda barnen verkade lättade över att pappa mådde lite bättre.
Det blev en kort visit även idag men barnen verkade nöjda.
De fick ju åka upp och ner på den roliga sängen pappa låg i.
 På kvällen fick Janiina ett välbehövligt bad.
Badleksakerna intresserade henne dock inte, duschslangen var mer intressant.
 Lika tuff nattning blev det av stortrollen men de fick till slut sova i sina egna sängar då de busade för mycket i vår.
Jag avrundade kvällen med att se på film "Gnomeo & Julia" rätt rolig animerad film men kanske inte något för barn då humorn var mer vuxen humor.
Visst ja, anledningen till min frånvaro på nätet är att vår datauppkoppling inte fungerat (fick reda på att dns koden hade ändras eller något sådant), det var nog meningen då jag nu inte kunde tillbringa halva nätterna på nätet vilket annars hade kunnat hända då jag hade lite svårt att sova.
Hade ju mobilen att surfa på men det är ju inte så roligt i längden, fb är väl det jag kollade då och då.
Idag fick maken då åka hem med order om att ifall febern kom tillbaka så måste han ta sig in direkt.
Fick ju starka meduciner också så klart och sjukskriven ett bra tag framöver.
Sanna och William var väldigt glada åt att få åka och hämta hem pappa, Sanna plockade till och med blommor åt honom för att ha med till sjukhuset.
Synd bara att man inte fick ta in blommor till avdelningen, så vi lämnad dem på golvet bakom några papperskorgar. Men Sanna och William verkade förstå och hade inga problem med det.
Då vi äntligen kom iväg så låg blommorna kvar där så att barnen kunde ta upp dem åt honom.
 På eftermiddagen tog jag och Janiina en lång tupplur, nästan två timmar sov jag, medan stortrollen och M-P satt/låg i soffan och tittade på filmer.
Efter middagen så ville Sanna och William åka och basta hos mummu, de sa först att de ville komma hem och sova sen men då vi började packa ihop bastuhanddukarna med mera så började de hämta nallar, tidningar och annat också. Vi frågade varför de skulle ta med dem då de bara skulle basta då fick vi svaret att de ville sova över också.
Klart de fick så det var bara att packa en väska till dem för övernattning.
Sedan körde jag dem till mummu.
Nöjda bar de själva sina "bastuväskor" till och från bilen.
Jag passade på att hämta hem datorn från Thomas också samt köra hem Tina (som åt middag hos oss).
Hemma hade Janiina fått bada igen då hon numera kladdar ner sig rejält vid måltiderna, de små händerna är överallt.
Hon fick gröt nu första gången inför natten, och ersättning också sen.
Nu äter hon "riktig" mat alla mål om dagen, tiden går alldeles för fort fram känner jag.
Hon är inte en liten bäbis längre, utan en stor bäbis.
// Sargit

Inga kommentarer: