tisdag 15 maj 2012

Trädgård och impulsiv lekdate

I ett försök att få Janiina att sova idag så gick jag runt i vår trädgård med henne i vagnen.
Såg hur vackra knoppar vårt äppelträd har fått, vissa på konstiga ställen också.
 Efter lite rådgivning på facebook så gjorde jag som jag anat och plockade bort de som hamnat på stammen.
Såg också att något tagit över större delen av vår trädgård, tack vara facebook igen så fick jag reda på vad det var för ogräs: kirskål. Tydligen svårt att få bukt med...
 Janiina sov inte många minuter alls på förmiddagen. Jag som planerat få lite gjort hemma.
Istället fick jag sitta med henne i famnen hela dagen då hon inte var nöjd annars.
Då vi hämtade hem Sanna och William så kom Fayeza dit samtidigt för att hämta Hadi.
Impulsivt så bjöd jag hem dem på mellanmål och lekdate vilket hon tackade jag till.
På vägen fanns det till barnens glädje många maskrosor att plocka.
Jag gillar faktiskt maskrosor, synd bara att de inte håller så länge efter att man plockat dem fast man har dem i vattenglas. Tur då att det också växer som ogräs och att det alltid finns nya att plocka.
Finast är de ju såklart i naturen men inte vill jag förstöra barnens glädje över att få plocka blommor till mamma.
Vi "invigde" bänken och bordet på allmäningen utanför vårt hus idag.
Väldigt  mysigt och skönt hade vi det i solen.
Är så nöjd över att vi rensat bort en massa grenar och ogräs där. 
Även Janiina fick preimär äta utomhus idag. Fayeza fick äran att mata men Janiina visade att hon kan själv.
Sen lektes det en massa både inomhus och utomhus.
William och Mahdi trivdes bra tillsammans på vår gård medan Hadi och Sanna flyttade sin lek inomhus till Sanna och Williams rum.
Janiina fick jag till slut att somna en lite längre stund i vagnen, en hel timma tror jag det blev.
Kvällen avslutades senare med bad för alla tre trollen och lite småröj och tvätt för oss föräldrar.
// Sargit

Inga kommentarer: