fredag 11 maj 2012

Läslus, syskonkärlek och barnvakter

Janiina har sen länge velat vara "med" och iaktagit ALLT som sker runtomkring.
Idag läste hon och jag hennes alldeles egna nya bok medan Sanna och William lekte på sitt rum.
Uppskattat av både henne och mig, så kul att se hur hon verkligen studerar varenda sida med sina nyfikna ögon.
Vid lunch matningen så ville Sanna mata Janiina, det fick hon.
Hon tar så väl hand om sin lillasyster så det värmer ordentligt i mammahjärtat.
William ville också så lovade honom att nästa gång fick han göra det om han ville.
Sanna tyckte att Janiina skulle ha på sig de små hårspännena "de passar henne, de är små" sa hon bara när jag försökte förlara att hon nog var för liten för dem, att hon kan få dem i handen och sedan i munnen.
Men en kort stund fick hon ha på sig i alla fall då Sanna envisades. Söt var hon (fast det är hon ju såklart hela tiden...).
Efter en sen lunch och efter att ha väntat att det skulle sluta regna så tog vi bussen till öppnis i Valsta kyrkan.
"Bussen åkte jättefort" tyckte William, vilket stämde. Chauffören verkade ha väldigt bråttom då han inte följde hastighetsgränserna alls misstänker jag...
Vi kom såpass sent att vi idag missade teatern, men barnen var nöjda i alla fall.
Först lite mammiga som alltid då det är mycket folk de inte känner omkring, men sen hade jag svårt att få dem att städa upp då det var dags att avsluta. "Vill leka hela dan! Ingen ska åka hem" fick jag till svar bland annat.
Lina kom dit med Emma och Elin mot slutet också.
Vi hade nämligen lovat vara barnvakter ikväll så vi gjorde upp att Emma och Elin fick följa med oss därifrån med bussen. Det var alla barnen väldigt glada åt må ni tro.
Vi fick en del blickar efter oss då jag gick med barnaskaran mot bussen...
Elin ville gärna köra vagnen vilket hon fick och så var hon väldigt behjälplig med trion då vi skulle på och av bussen.
Syns det att barnen älskar att åka buss...
Väl hemma tog vi oss till garaget för att titta på då M-P bytte däck på kian, lite sent men skönt att det är gjort nu i alla fall.
Resten av kvällen var det cykel, sparkcykel och sen lek och bus som gällde för barnen medan jag och Janiina lagade middag, Tacos.
Så gott det är, tycker vi allihopa.
Mer än så hann vi itne med då timmen blivit sen så det var bara pyjamas på och sova som gällde för barnen.
Själv fick jag besök av en danskollega för att planera pub-aftonen som vi ansvarar för på Squaredance conventionet som är redan nästa vecka 18-20maj. Vad tiden gått fort!
// Sargit

Inga kommentarer: