söndag 27 maj 2012

Sköna söndag

Det är riktigt lyxigt att inte behöva plocka fram frukost på morgonen.
Så efter att vi njutit av en god frukost i det Beutlerska hemmet och barnen fått hoppa och leka lite så packade vi ihop oss och åkte hem.
Med oss fick vi hoppgungan som de inte längre har behov av, vad Janiina tyckte om den ser du på denna bild.
Efter våffel lunch fortsatte vi med lite trädgårdsarbete.
Var ju mycket kvar att göra innan jag kunde få de stackars jordgubbsplantorna i jorden.
Vaari och Helena kom förbi med min pappas gamla tält som ska bli barnens lekstuga så småningom.
Tur att de kunde spela Memory medan jag höll på med lite annat.
Sedan fick jag hjälp att fixa iordning jordgubbslandet, efter att jag preppat lite först.
Fick gräva upp lite stenar från de igen vuxna rabatterna runtom för att få till  kanterna på jordgubbslandet.
Här hjälper William till att fördela jorden.
och Sanna hjälpte också till.
De var så duktiga mina små trädgårdsmästare.
Barnen fick plantera den främre raden och så tog jag hand om den bakre.
De var väldigt glada åt att de fick vattna plantorna sen.
Medan vi höll på med jordgubbslandet så roade Helena Janiina (förutom då hon sov) och M-P och pappa roade sig med att klippa gräsmattan.
M-P hade tidigare hämtat gräsklipparen från våra vänner Fayeza och Hasnain då de hade en över som de inte behövde. Med sig fick M-P även en leksak/lekplats till Janiina som vi får låna till henne.
Den blev väldigt populär!
Så här ser vårt jordgubbsland ut, hoppas bara att de stackars plantorna tar sig då de fått vänta alldeles för länge på att få komma i jorden.
Hela vår tomt fick ett lyft då gräset blev klippt och så ansade M-P bland buskarna med grästrimmern också.
Nu kan vi börja njuta av vistelsen där ute utan att tänka på allt som ska göras. Mycket kvar så klart men nu är det helt klart bättre än vad det var.
Vi avslutade kvällen med att grilla korv som vi serverade med potatisgratäng och en väldigt god sallad med bland annat mozarella ost och plommontomater.
Barnen (alla tre) hann med att bada också, vilket var välbehövligt, och så somnade de väldigt gott på kvällen sen.
// Sargit

Inga kommentarer: