lördag 26 maj 2012

Mumin på "semester" och melodifestivalkväll

Idag fick M-P "äran" att mata Janiina. Hon verkiligen älskar gröten vid frukosten.
Än så länge får hon ju bara en smakportion av det men hon blir sur då den tar slut.
"Ge mig ge mig" visar hon med kropsspråket.
 Efter frukosten gjorde vi oss iordning för förmiddagens aktiviteter.
Jag och Janiina promenerade till Valsta kyrkan för att vara med på konfirmationsgudstjänsten där jag kände sex av konfirmanderna men var bjuden hem till en av dem på lunch/fika efteråt.
Sanna, William och M-P åkte till knytteskogen.
Senare hämtade de mig och Janiina och så pkte vi till Stinsen då vi hört rykten om att Mumintrollet tagit semester och åkt dit.
Väl på plats så började Sanna och William med att dekorera varsin cupcake med sockerpasta.
Jag fick hjälpa dem lite med att göra fjärilen men de tryckte ut den med formen själva och la dem på plats där de ville ha dem.
 Sedan dekorerade de med lite hjärtströssel.
Här visar de stolta upp sina cupcakes för M-P.
 Williams:
 och Sannas:
Sanna smakade på sin men kom inte ens fram till själva muffinsen innan hon ville "spara" den (fick slänga sen senare), men William sa att han ville spara den till senare då han träffar Mumin.
Efter lite jakt så hittade vi till slut Lilla My och Mumintrollet som svansade omkring på köpcentret.
Här har Janiina sitt första besök med Lilla My.
 De dansade och hade sig inför barn i alla åldrar, stora som små.
Och så delade Lilla My ut klubbor till barnens glädje.
Varken Sanna eller William vågade hälsa på dem men ville gärna titta och sedan följa efter dem då de gick vidare. 
Klubborna fick de såklart äta då de frågade så snällt, det är ju trots allt lördag.
Så de satt snällt på bänken och åt upp nästan hela klubborna.
Efter Stinsen så åkte vi till familjen Beutler där vi sedan tillbringade resten av kvällen.
Först blev det bus och lek en hel del och så klart studsmatta och sedan middag.
Här äter vi bruschetta (heter det så?) till förrätt.
Efter en god middag med grillad entrecote med rotfrukter i ugn och annat gott till så fortsatte leken en stund.
Elin ville hjälpa till att mata Janiina vilket hon fick.
Alla barnen fick pyjamas på sig och sedan läste M-P sagor för dem i väntan på att melodifestivalen skulle börja.
Alla var väldigt facinerade av showen och mellan snacksandet av popcorn, chips och morötter så fick vi njuta av trion som dansade till vissa av låtarna.
Våra troll gav dock upp rätt snart då de inte är vana att vara uppe så sent, de sa själva till att nu ville de sova.
Då röstningen började så somnade jag med Emma och Elin i soffan.
Jag vaknade då de började presentera poängen...
Roligt var det att Sverige vann, hade inte förväntat mig det.
Till slut kröp även vi ner i sängen där våra tre troll redan sov, men först blev det till att flytta på William då han hamnat lite i kläm.
// Sargit

1 kommentar:

Katja sa...

Oj då ja så kan de gå! =)) Men bilden säger allt! =) Kram =)