lördag 12 maj 2012

Både nytta och nöje idag

Idag skulle jag jobba så Janiina fick hänga med mig en stund medan övriga i familjen var på skogsknytte.
Det var dags för mina underbara ungdomar att konfirmeras.
Janiina somnade på vägen dit och sen sov hon under hela tiden vi övade.
Då vi var klara och skulle ta en fika paus innan det var dags för den stora högtiden, så vacknade hon lagom så hon fick mat innan vaari och Helena tog med sig henne hem till sig.
Första gången som Janiina haft barnvakter så pass länge som idag. Fick bli så då M-P fått nackspärr och kände sig inte pigg nog att gå runt och bära henne samt ta hand om stortrollen.
Då jag åkte och hämtade henne efter en helt underbar konfirmationsmässa, med regnuppehåll och strålande solsken just då vi kom ut ur kyrkan i processionen (mina ungdomar var så fina och duktiga!), så möttes jag av denna gosiga syn, sovande bäbis. 
 Eftersom det var städdag i vår förening i förmiddags och vi inte kunde närvara så tog vi tag i vår del innan middagen.
Allmänningen utanför oss hade vi lovat fixa till vilket vi gjorde allihop.
Sanna och William älskade att hålla på att rensa och klippa med "sina" sekatörer. Duktiga var de också då jag bara pekade att klipp där så gjorde dem det.
Sanna tog en cykeltur också med vaari som sällskap medan vi andra fortsatte rensa.
De var borta rätt länge så tur att Sanna hade regnkläder på sig då det kom en skur under tiden vi var ute.
Vi hade inte planerat att få allt gjort idag men vi ville få iväg det mesta då vi ändå hade en container på plats i området under helgen. Men tack vare våra gäster som satte sig själva i arbete så hann vi med mycket mer än vi trott.
Johan som bara skulle förbi medan sonen var på kalas i närheten tog i så det knakade, likaså våra middagsgäster som kom vaari och Helena.
Tusen och tusen tack till er ännu en gång! Vi hade inte hunnit ens med hälften utan er hjälp.
Efter en kanon god (men alldeles för sen) middag så gjorde M-P det han lovat barnen; han skulle "trolla".
Han hade fått tag i en sån där liten handduk som är packad som en lite puck, men barnen hade aldrig sett en sådan tidigare.
De tittade nyfiket på och kunde knappt tro sina ögon då den lilla pucken förvandlades till en handduk.
Barnen somnade gott och rätt snabbt i sina sängar efter denna långa dag med massa skoj. 
Då åkte Settlers-spelet fram och vi hann med två omgångar. Jag vann den första och min pappa den andra.
Den som envisades med att spela den andra omgången (inga namn nämnda men han bor i hushållet) gav upp och somnade i soffan medan vi andra avslutade spelet...
Det råkade bli lite väl sen timma för mig men ett trevligt avslut blev det på en underbar lördag med mycket nytta och nöje.
// Sargit

1 kommentar:

Moster Tina sa...

Settlers var länge sen... Blir nog ett par omgångar i sommar skulle jag tro ;) Bra jobbat Sarigt och Pappa!!