söndag 6 maj 2012

Tallin

Då var det dags för lite minisemester.
Har verkligen sett fram emot denna resa då det var så länge sedan jag var i Tallin. Älskar den staden!
Anledningen till resan är att fira min pappa som fyllde 60år i höstas och då fick denna resa i gåva av massa vänner och familj. Redan från början sa vi att vi alla (pappas barn med respektive plus barn och så klart hans fru) ska åka tillsammans, men det har ju varit svårt att få ihop när alla kunde åka men nu så.
Här sitter vi i terminalen i väntan på min nygifte syster Nadja som skulle komma med bussen från Nyköping, sen kunde vi checka in.
Vi hade familjehytt som min familj och mina systrar delade. Det är två vanliga hyttar men med en dörr mellan så man slipper gå ut i korridoren om man vill besöka varandra. Den dörren höll vi öppen hela tiden.
Pappa och Helena hade egen hytt.
Här har ni Janiina med sin yngsta moster.
Moster Nadja hade med sig fiskespelet, den ville stortrollen spela med direkt så klart.
Så i väntan på avfärd roade de sig med den.
Då båten började röra på sig och affärer med mera öppnade så tillbringades det en hel del tid i lekrummet och bollhavet.
Även Janiina fick premiär bada i bollhavet med pappsen.
Hon hade stora ögon och verkade inte misstycka i alla fall.
Självklart skulle vi skåla för resan,
Både Sanna och William var väldigt facinerade över vattnet. Flera gånger ville de bara titta ut genom det fönster som var närmast.
Mitt udner middagen, innan efterrätten, så tog de en paus och gick och tittade på utsikten flera gånger.
Här har de Helena som sällskap men vi turades om at vara med dem också såklart.
Missade själv när denna bild togs, men Janiina fick vara med med sina tokpga mostrar.
Sanna bestämde helt själv att hon minsann skulle sova bredvid Nadja. Det fick hon och där sov hon gott när hon väl slutat pladdra, vilket hon gjorde först då hion inte fick några svar längre då andra sov (eller lådsades sova).
På morgonen roade sig mina småsystrar emd spelet, de har barnasinnet kvar vilket är bra.
Det tog en stund att hitta rätt hotell men när vi väl hittat den så var den inte långt från varken hamenn eller gamla stan.
Här gosar Sanna med M-P i väntan på våra rums nycklar/kort på Tallink spa hotell.
Sen bar det iväg och titta på gamla stan och lite shopping.
Janiina fick hänga i sjalen då hon inte trivdes i vagnen.
Vi åt lunch på Olde hansa, vilket är en upplevelse. Gillar man medeltiden ska man definitivt gå dit. Men maten var väl inte barnvänlig direkt men trevligt hade vi.
Väl tillbaka till hotellet var det lite mellanmål och sedan bad för alla utom min pappa som behövde vila lite.
Så roligt Sanna och William hade. Man riktigt såg hur deras ansikten strålade då de fick busa runt med sina mostrar i poolen.
till och med Janiina fick bada, men bara i bubbelpoolen då det andra var för kallt...
Kvällen avslutades med middag på hotellets restaurang.
Här slappar min käre far i väntan på maten.
Måste säga att maten var nog den bästa jag smakat på på länge, och snyggt upplagt. Fick nästan känsla av topp chef om jag säger så.
Jag valde anka då jag inte ätit det förr (tror jag).
Även deras barn meny var toppen och maten väldigt fint upplagd.
Båda valde fruktsallad till efterrätt och vilken sallad sen! Blev riktigt sugen på den själv...
Barnen skötte sig exemplariskt och då vi kom till rummet så påminde de mig om vad vi lovat dem då det ju var fredag kväll. De ville ha chips och inte vilka chips som helst utan monsterchips som jag köpt tidigare då jag varit iväg och handlat en ny flaska till Janiina då den vi hade mer oss läckte (visade sig att vi tagit med fel packning till den).
Här sitter de och njuter av monsterchipsen.
Vi hade återigen ett familjerum men denna gången bara till oss. Alltså två hotellrum bredvid varandra som hade en dörr in till varandra.
Sanna och William fick sova i det ena rummet och jag, M-P och Janiina i den andra.
Jag var lite orolig hur det skulle gå, om de skulle vakna i panik eller rulla ur sängen, men barnen verkade tycka om att få sova bredvid varandra.
Så här sött såg det ut senare då jag kikade till dem.
På morgonen så pratade barnen inte om annat än att de skulle få gå och bada igen.
Här tittar Sanna ner på bassängerna i väntan på bussen.
Och nere i lobbyn tog det ett tag att locka dem däriffrån till matsalen.
Så självklart fick de bada efter frukost. Jag, Janiina, Helena och min pappa hoppade badet och gick iväg och titta på marknader istället.
Men innan dess hann vi vinka hejdå till de badande som precis då var i bubbelpoolen närmast lobbyn.
Efter badet gick jag, M-P och barnen iväg mot gamla stan för vi skulle möta upp Mari-Ann, min gamla klass kamrat från då jag gick på församlingspedagog linjen.
Lite lek på en sten i väntan på Mari-Ann.
Hon tillbringade resten av vår dag i Tallin med oss, väldigt trevligt!
I ett köpcenter fick Janiina åka på sin första tur med karusell också.
Sanna åkte med också men William ville inte.
Här är min älskade familj tillsammans med Mari-Ann.
Williams fötter var ltie trötta så han fick rida på M-P:s axlar.
Vi kom i väldigt god tid till terminalen då vi trodde båten skulle gå tidigare än vad den gjorde.
Men då passade vi på att ta det lugnt och barnen fick njuta av en varsin glass.
Efter en del busande i leklandet, däribland bollhavet, så var det dags för lite shopping.
Vaari och Helena köpte en varsin godis burk med minismarties till barnen, gissa om de blev förälskade i dem!
Att busa i översängen var visst väldigt spännande tyckte Sanna och William.
På hemresan hade vi en vanlig A-hytt och medan vi gjorde iordning bäddarna där nere så fick barnen leka i en av sängarna uppe.
"Tittut" säger Sanna.
Jag erbjöd mig att natta barnen själv då jag inte orkade iväg någonstans, så M-P fick gå upp till baren med min pappa, Helena och Tina.
Sanna och William valde själva att de ville sova i samma säng.
Såg så sött ut då alla tre barnen sov gott i sängarna.
På morognen var det full ös på stortrollen.
Här leker de med sina nya solglasögon.
Sen kom de på att pappa fortfarande sov, så då försökte de väcka honom. Tog ett tag men till slut lyckades de.
Vattnet och övriga utsikten facinerade fortfarande barnen. Här beundrar de utsikten då vi är på väg till frukosten.
I väntan på att pappa hämtar bilen så njuter vi av solen.
Sanna somnade på vägen hem och fortsatte sedan att sova på soffan.
Hon sa innan hon la sig "jag ska bara vila lite", sen var hon svår väckt.
Tröttande att vara på resande fot.
En väldigt trevlig resa men nästa gång måste vi helt klart stanna längre, minst två nätter i själva Tallin så man hinner göra och se lite mer.
Det var lite kort om vår mini-semester, svårt att skriva och beskriva allt som vi sett och upplevt men har försökt få med lite av varje i alla fall.
Tack för trevligt resesällskap och för all hjälp Nadja, pappa, Helena och Tina.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

oj vad skönt.äntligen har jag lyckats göra något bra,så jag valde detta hotellet till er.