fredag 25 maj 2012

Dagstur till Nyköping

Dagen började med att Janiina fick väcka sjusovaren Sanna.
Efter mycket om och men med lite vilse körning (jag var för ouppmärsam i baksätet då syrran körde) så kom vi då äntligen fram till min syster Nadja i Nyköping, bara en timme senare än vad vi räknat med.
Efter lunch så gick Sanna och William ut ens väng med sina mostrar emdan jag matade Janiina.
Sen begav vi oss iväg in till centrum där det blev lite nödvändig shopping som en ny solhatt till Janiina och en konfirmationspresent till imorn.
Sanna och William fick åka tekanna också till deras glädje. Till och med William åkte han som inte brukar vilja åka karuseller mer än den som går runt runt.
Då allt var färdig hadlat åkte vi vidare till Nyköpingshamn där vi njöt av solen med vad annat än glass!
Jag fick också två kulor då de hade laktosfriglass också, tog lakrits och citron så himla gott!
Janiina satt hos sin moster Nadja en stund men jag fick snabbt tillbaka henne då hon hade en "kräkisdag" vilket inte uppskattades av Nadja.
Men stortrollen fick busa med moster Nadja medan jag och Heidi åt färdigt våra glassar. 
Sanna och William njöt verkligen av tillvaron och tyckte det var kul att få springa i solskenet. 
Efter glasspausen åkte vi till lite fler affärer då en skoaffär hade konkurs-rea.
Först fick vi inte komma in då de hade problem med datorn men efter att ha kikat runt lite i andra affärer så kom vi tillbaka och då var det löst.
Jag behöver verkligen ett par nya vår/sommarskor men typiskt nog så hittade jag inga alls till mig men däremot massa till barnen. Till och med Janiina fick ett par kavat lära-gå-skor inför hösten/våren (hopaps bara att de passar då).
Tiden gick fort och sanrt började det bli kväll.
Så det blev pyjamas på för barnen och sedan middag.
Under middagen rörde sig samtasl ämnet om vildsvin och jakt, detta då de tidigare fått se en död vildsvin i stora kylen då de var på rundvandring på dagen med Nadja. "Den var jättedöd!" sa Sanna glatt.
Intressant disskussion var det och riktigt kul att höra barnens frågor och funderingar. Bra att ah en bondmora med jägarlicens som moster.
Självklart var det ju en sak de inte fick missa innan hemfärden.
Att hälsa på stortraktorn och Patrik då han kom hem från jobbandet på åkrarna.
Länge länge tittade vi på traktorn utvändigt och gick närmare och närmare.
William vågade inte titta in i traktorn, han klamrade sig fast vid Heidi istället. Men Sanna gick in och kika i Nadjas trygga famn.
 En fin bild på Nadja och Sanna i solnedgången.
 Patrik är en favorit för Sanna då han ju är så busig och glad, vilken tur att han hann komma hem innan vi åkte.
 William sa tydligt och klart att han ville vara hos Heidi bara, så då fick han det vilket Heidi inte hade något emot.
Medan de andra stannade kvar och beundrade traktorn en stund till så gick jag in och matade Janiina.
 Näldigt nöjda barn var det som till slut kom och satte sig till rätta i bilen.
Det dröjde sedan inte mer än fem minuter innan alla tre barnen sov och jag kunde lugnt köra hemåt på en nästintill otrafikerad E4:a.
Tack för en trevlig dag kära systrar!
// Sargit

1 kommentar:

Anonym sa...

Kiitos sulle ja lapsille. Hieno päivä. Ei saa mennä pitkä aika kun otetaan uudestaan.
Hyvää lomaa, Heidi