torsdag 23 juni 2011

Barnens första tandläkarbesök

Idag var det dags för barnens första besök hos folktandvården.
Ända sen i måndags har jag pratat om vad man gör hos tandlläkaren och både Sanna och William gapar stort då man frågar hur man visar tänderna för tandläkaren så att han eller hon kan räkna dem.
De har båda sett fram emot besöket då de flera gånger sagt frågande "hammaslääkäri" då vi gått ut genom dörren eller varit hemma.
Till slut var det då dags och då M-P jobbade så fick Tina följa med som stöd, vilket barnen verkade tycka var en bonus.
Men väl hos tandläkaren så blev de blyga.
Vägrade säga ett ord för att inte tala om att öppna munnen.
Men det gjorde inget då det här första besöket tydligen var mer information för oss föräldrar och ett tillfälle för barnen att få se hur det såg ut hos tandläkaren.
Både Sanna och William fick välja en varsin tandborste, William valde röd och Sanna rosa, samt ett klistermärke.
William såg en glittrande buss vilket han direkt ville ha och Sanna fastnade för en röd traktor.
Då vi släppt av Tina så åkte jag och barnen upp till Eurostop för en lekdate med Saga och hennes mamma Johanna och lillasyster Theresa.
Jag hade nämligen träffat dem tidigare idag på jobbet och gjort upp att vi skulle ses vid lekplatsen i Eurostop.
 Mycket spring i benen hade Sanna och William men mest lockades de av helikopter-karusellen.
 Men då jag inte hade några mynt fick de bara sitta i den då den stod still.
Senare tog vi en liten fika paus, korv med bröd blev det till hela bunten.
 Då passade jag på att växla till mig lite mynt då jag lovat barnen att de fick åka karusell.
Saga och Sanna åkte den som gick runt och där tre barn fick plats.
 Sedan åkte William och Sanna helikoptern, men så fort den började röra sig blev William hysterisk och ville av.
Han lyckades skrämma upp Sanna också så även hon ville komma ut, tydligen var den mycket roligare då den var still än i rörelse.
Sanna ville prova på att sitta på hästen också vilket hon fick men utan att den rörde på sig.
 Från Eurostop körde jag sedan till Stinsen för att möta upp vaari, Helena och Tina.
Hoppades att barnen skulle somna i bilen på vägen dit, det gjorde Sanna men inte William.
Lek blev det även där förutom att jag lyckades hitta det jag var ute efter, gummistövlar till mig själv.
 William gillade bland annat att krama björkarna i gången.
 Efter maten och lite titt i affärer så var det dags att åka hem.
Men först köpte Helena en varsin ballong till barnen som de själva fick välja ut.
Kanon då de lekte med dem hela hemfärden.
De var jättenöjda och glada över sina ballonger även då vi kom hem (och flera dagar därefter).
Behöver väl knappast säga att de små trollen somnade fort ikväll...
Det gjorde jag också.
// Sargit

Inga kommentarer: