torsdag 3 september 2009

Pappa vabbar

Idag så har M-P varit hemma och vabbat (VAB=vård av barn).
Det har varit väldigt mycket brist på sömn för hela familjen på sistone då barnen har varit sjuka och, särskilt Sanna, haft svårt att sova på kvällar och nätter.
Så både idag och imorgon så ska M-P vabba.
På eftermiddagen gick hela familjen på en promenad till affären.
Väl vid Valsta c blev barnen hungriga så vi gick till mitt jobb (Valsta kyrkan) för att mata dem där.
Passande nog så hade kansliet fika rast nästan samtidigt så jag han säga hej till dem och andra kollegor som sprang förbi.
Efter mellanmålet fick Sanna nog av att sitta i vagnen så hon fick komma upp till pappa.
William, som varit rätt nöjd i vagnen till dess, blev avundsjuk så han fick hänga hos mig en stund istället.
Efter den långa rasten så var det då dags att handla.
På hemvägen blev båda barnen utråkade av att sitta i vagnen, så fram med BB-tain så att William fick sitta där hos mig.
Sanna som blev kinkig lite senare än William blev buren av pappa nästan hela vägen hem.
Matkassarna fick åka vagn istället.
Måste sett lite roligt ut då vi kom, barnen i famnen och kassen i vagnen.
På kvällen kom M-P:s bror Jompa med sina barn, Amanda och Sebastian, från Umeå för att hälsa på över helgen.
Efter den långa resan var de så klart hungriga så jag satte igång med middagen medan de andra underhöll barnen.
Jag har varit sugen på att baka i flera dagar nu, därför passade jag på då Amanda var villig att ha lite hemkunskap för att hon hade missat slöjden idag.
Det tyckte jag var ett bra byte, hemkunskap mot slöjd.
Och eftersom mamma var upptagen så fick farbror Jompa ge kvällsgröt till Sanna.
Hon åt med god aptit och lyckades överraska och imponera på sin farbror som inte trott att hon skulle orka äta upp all gröt som mamma serverat.
Senare var det då dags för lite kvällsfika, kanske inte det nyttigaste men väldans gott var det!
Nybakta solskensbullar! Mums! De blev inte långvarigt ögongodis utan försvann snabbt i Familjerna Sundströms magar.
Sanna hade, som vanligt på sistone, svårt att sova så jag och M-P fick turas om att springa in till henne under hela kvällen.
Vi försökte till och med natta henne i vår säng, men hon vaknade snabbt igen efter några minuter.
Oftast precis då man trodde att nu har hon somnat.
Till slut efter mycket om och men så sov hon.
Hoppas det fortsätter hela natten, men om de senaste nätterna upprepar sig så lär hon vakna ett X antal gånger och sedan kommer William också vakna vid tre tiden eller något...
Resten av kvällen tillbringade vi med att spela UNO. Alla förutom Sebastian som spelade "Oblivion" på PS3:an.
Men som du ser så missförstod Amanda reglerna och försökte samla på sig så många kort som möjligt.
Nåja, jag var inte långt efter henne, då bröderna Sundström höll ihop med poängen långt nedanför vårt och slogs om första platsen in i det sista.
Jompa vann till slut medan min man försökte göra allt för att bli utsparkad från den äktenskapliga sängen för inatt.
Han var inte särskilt snäll mot sin fru i spelet ikväll inte...
Men får väl unna honom det denna gång, då han varit en sån underbar man (och far) och avlastat mig så gott han kunnat nu då barnen varit sjuka, fast han kliver upp okristligt tidigt till jobbet.

Inga kommentarer: