måndag 28 september 2009

Ny morgonrutin på prov

Idag testade jag en ny rutin för morgonen för att se om barnen skulle somna lättare på kvällen.
Istället för att ge flaska vid 06.00 då William vaknade första gången, så gav jag honom bara nappen och fick honom att somna om.
Sanna reagerade inte ens.
Nästa gång vaknade båda barnen 07.15.
Jag lyfte ner dem på lekmattan där de fick härja bland leksakerna fram till strax före 08.00, då var det dags för påklädning och frukostgröten.
Det var lite grinigt då William upptäckte vad som var på gång när jag blandade till gröten, men de åt med god aptit båda två.
Det märktes att de var trötta, de är ju vana vid att sova fram till ca 09.00...
Efter frukosten la jag ner dem direkt i deras vagn, det tog inte många minuter innan båda sov.
Då passade jag själv på att duscha och äta frukost innan vi lämnade hemmet, barnen sov fortfarande.
Hör och häpna; vi var ute ur lägenheten 09.40!
Första anhalten var Delfinen där barnen numera känner igen sig så fort vi närmar oss.
Efter en stunds lek och en sångstund var det dags för lunch.
Hade turen att kunna ha barnstolar till barnen fast det var mycket föräldrar och barn där.
Andra anhalten var ett besök på BVC för att väga och mäta våra guldklimpar.
Sanna: 7860g och 66,5cm
William: 9430g och 68,5cm
En promenad efteråt i solskenet fick barnen att somna gott.
Tredje anhalten, tillbaka på Delfinen då det var babyöppet på eftermiddagen.
Lite trötta och griniga var barnen senare på eftermiddagen, det märktes mest då de blev lätt ledsna när någon av de andra barnen (eller någon av dem) tog någon leksak de höll på att leka med.
Så efter mellis började vi röra oss hemåt.
Sova under hemfärden i vagnen tyckte mamma, det tyckte inte Sanna och William.
Men som vanligt somnade båda precis då vi nästan var hemma.
Idag hade jag helt glömt bort kameran så enda bilden jag tog var denna då vi kommit hem.
Den nya rutinen fungerade bra på förmiddagen men eftermiddagen och kvällen var väl lite si och så.
Det var inte lättare att lägga dem ikväll än andra kvällar den senaste tiden, så återigen fick de vara uppe till Idol.
Men vi får väl fortsätta prova några dagar till med morgonrutinen så får vi se vad som händer.

Inga kommentarer: