fredag 25 september 2009

En dag i storstaden

Vi kom iväg i hyffsad tid.
Vi lämnade parkeringen kl. 10.00, en halvtimme senare än tänkt men helt klart godkänt.
Morfar kom till oss tidigt, precis innan vi skulle äta frukost.

Då vi kom till gamla stan så åkte vi runt i säkert tio minuter för att hitta en parkering.
Sen gav vi upp och morfar släppte av oss vid slottsbacken, utanför vårt mål finska kyrkan.
Jag gick in med barnen, och efter mycket om och men bar jag båda barnen och skötväskan in till Öppna förskolan i finska församlingen.
Det var inte så barnvagnsanpassat om man säger så...
Jag har bara varit där en gång för flera år sedan, då jag skulle äta lunch med en vän som jobbade där då.
Kände ingen där så det var en ny erfarenhet att komma till en verksamhet ensam med barnen.
Vi kom mitt i sångstunden. Kände igen flera sånger från min egen barndom, det var kul.
Då sångstunden var över var det dags för lunch för de allra flesta, inte för oss dock då barnen åt frukost för inte alltför lång tid sedan.

Istället satte vi oss på lekmattan och bekantade oss med omgivningen och leksakerna som redan var utspridda överallt.
Morfar kom lagom för att dokumentera leken då mamma glömt kameran hemma...
Sanna greppade direkt denna tallrik som hon sedan höll i hårt en lång stund.
Det var väldigt trångt och livat där då många barn och vuxna samsades i ett utrymme som var nästan lika stort som vårat vardagsrum (minus köket).
Men barnen trivdes med att upptäcka allt nytt omkring, även om båda var lite trötta då de inte sovit mer än tio minuter i bilen in till stan, för våra barn somnar inte i bilen i första taget som "normala" barn...
William hittade en klar favorit bland leksakerna.
En sådan där man trycker, vrider, drar ner spak m.m. för att luckorna ska poppa upp och avslöja något djur.
Sanna tyckte också om den så de lekte tillsammans med den en stund innan det var dags för lunch.

Efter lunchen, varefter (och under) jag fick sanera en del runtomkring, så fortsatte leken med andra leksaker.
De har olika sätt att se på telefonen.
Båda vill smaka på den men Sanna inser sina begränsningar och försöker få in luren i munnen...
...medan William gapar efter mycket!
Då öppna förskolan stängde så gick vi runt i gamla stan en stund.
Affärerna där är inte barnvagnsanpassade för fem öre, för att inte tala om tvillingvagnar!
Så då någon av oss ville in i en affär, fick den andre vänta ute med vagnen.
Sen började vi gå mot Gallerian där morfar parkerat bilen.
Under promenaden så somnade båda barnen, Sanna först och William strax efter.
När vi kom fram till Gallerian så bestämde vi oss för att låta barnen sova färdigt så vi gick runt där med.
Vi hamnade på BR där morfar inte kunde låta bli att köpa några leksaker till sina barnbarn.
Sedan gick vi in och kikade på "Gubbdagiset" bredvid, dvs Clas Ohlsson.
Där började barnen protestera lite smått så vi skyndade oss ut igen för att hitta någonstans att ge dem mellanmål.
Det blev till slut mitt i Gallerian där vi till slut stannade vid en bänk där en person till skulle fått plats om tjejen som satt där skulle flyttat på kassen sin.
Men det gjorde hon inte så jag satt på vagnen framför barnen och matade dem innan det till slut blev plats på andra sidan av samma bänk.
Barnen åt med god aptit även om de tittade sig nyfiket omkring.
Under matningen dök Helena upp som hade jobbat färdigt för idag.
Så jag smet iväg till några affärer i närheten medan morfar och Helena fortsatte mata barnen.
Hitta inget av intresse men kul att kika runt lite på egen hand.
Sanna visar inte sin mor något intresse alls då hon sitter i morfars famn.
William vände tom bort huvudet då jag försökte fota honom då han satt hos Helena!
Har mina barn ledsnat på att bli fotograferade av sin mamma tro?
Själv klart måste William få gå själv runt i Gallerian.
Han var jätteduktig på att gå.
Men till slut fick Helena bära honom i alla fall så vi hann titta runt lite till.
Sen var det dags att börja röra oss mot bilen, då vi skulle åka och hämta morfars lastbil från hans jobb.
Mycket trafik på hemvägen, jag är glad att vi inte skulle söderut då det stod helt still på den sidan av E4:an.
En trött William med sin snygga mössa som mormor köpt i finland.
En något tröttare Sanna även hon visar upp vilket land hon kommer heja på i alla tävlingar,
om mamma får bestämma...
En trevlig dag var det, hoppas jag kommer iväg fler gånger till den finska öppna förskolan.

Inga kommentarer: