fredag 11 september 2009

Långt om smått och gott

Den där febern jag hade tidigare i veckan som sen var borta nästa dag, den kom tillbaka.
Så nu har jag varit helt slut i några dagar.
Speciellt morgon timmarna har varit tuffa då jag inte riktigt velat kliva ur sängen...
Igår (då jag hade 38,5 graders feber) verkade både Sanna och William känna på sig att mamma inte var riktigt frisk, för de var hur snälla som helst nästan hela dagen.
Här hjälper de mamma med att ta ner tvätten från torkställningen.
"Den är min. Men den är alldeles för torr så jag måste nog blöta ner den lite till"
"Undrar vad mer jag kan få ner för att underlätta för mamma?"
Imorse fick jag en rejäl sovmorgon , ända till 08.00!
Det ni, båda sov över 06.00 matningen.
Jag var tvungen att ringa M-P och höra efter om han hade matat dem innan han gick till jobbet, men det hade han inte gjort och var lika förvånad som jag.
Hoppas barnen har hittat tillbaka till den rutinen, de hade det innan familjelägret i somras...
Annat som hänt.
William har vägrat sova i sin säng de senaste dagarna.
Natten går bra men efter morgonmålet går det inte alls.
Men tar jag honom bredvid mig går det inte många sekunder innan han sover, jag med för den delen.
Sanna har varit väldigt kvällspigg denna vecka och vill inte alls sova då vi tycker det, så hon har fått vara uppe en stund till. Men på dagarna sover hon utan problem.
William somnar med vällingflaskan i munnen på kvällen.
Men sen, fram till midnatt ungefär, så små vaknar båda lite då och då.
Vilken dag som helst så kommer man kunna se ett spår av slitage dyka upp på golvet som börjar från soffan och slutar vid deras sängar samt från vårt sovrum till deras.
Båda verkar älska sina gåstolar, de har blivit duktigare och duktigare på att ta sig fram.
Och de har fått lååånga armar. Inget går säkert inom deras händers räckhåll.
Det fiffiga skyddet jag sydde för flera år sen till vår tv-möbel, för att dölja apparaturerna där för klåfingriga barn, den har ingen verkan för våra upptäcksresanden.
I flera år så har den fullgjort sitt syfte inför alla besökande barn, men för våra små nyfikna älsklingar så är den totalt värdelös numera.
Båda vet precis hur man lossar öglorna från krokarna.
Sanna har hittat ett bra ställe att förvara sin käraste ägodel.Pappa får nog ställa tillbaka sina skivor i cd-hyllan om han inte vill att barnen ska leka med dem.
Än så länge har de inte fått ner några dvd-filmer eller cd-skivor, men det händer väl förr eller senare.
Både Sanna coh William har klurat ut att om man trycker på knapparna nere på TV:n så händer det saker på skärmen. Lagomt roligt då vi kanske tittar på något speciellt och plötsligt ändras kanalen...
De har tom lyckats slå på TV:n själva.
Fortsätter försöka säga "Ajaj inte röra/ Ajaj ei saa koskee" och flytta bort dem men än så länge fungerar det inte, mer än att Sanna lyssnar en stund men fortsätter sedan mot sitt mål.
Paraplyblomman lever fortfarande farligt trots tvättställningen framför...
Hade en liten nostalgi tripp i torsdags då Helena och Tina kom förbi en kort stund.
Vi slog på en finsk barnskiva som Sanna och William fått av sin mormor och lyssnade på alla klassiker från barndomen.
Sanna och William tyckte om musiken och dansade på om någon bara orkade hålla i händerna.
Här ser ni en kort snutt med Sanna som släppt loss till musiken.

Idag är febern borta igen verkar det som.
Var fortfarande för trött för att orka ens klä på mig innan M-P kom hem.
Stackars barn som fått vara instängda i flera dagar, idag märktes det att de var less på att vara inne med mamma.
De var snälla så länge de fick vara i sina gåstolar eller leka på golvet men då det var matdags, blöjbyte eller sovdags så höll jag på att bli döv flera gånger.
Tur att jag redan har tinitus annars skulle jag garanterat ha det efter denna dag.
Jag som tänkt gå en långpromenad och agera brevbärare denna vecka.
(För jag och min man har varit duktiga och pyssliga, bara lite över fyra månader sent men bättre sent än aldrig sägs det.
Ni som vet vad jag talar om får vänta till nästa vecka då jag tar den där promenaden för att se resultatet.
Några får se det tidigare då de som bor lite längre bort får posten leverera till.
Efter promenaden så visar jag det även här på bloggen det vi gjort.)
Men istället så fick jag nöja mig med en stunds avkoppling ikväll då vi lagt barnen.
Då åkte jag iväg till Maxi och handlade lite nödvändigheter.
Så skönt och komma hemifrån en stund.
Verkligen avkopplande att gå och handla en fredag kväll kl 20.00 på Maxi stormarknad.
Knappt något folk, inga köer.
Tysnad (nästan).
För att inte tala om tystnaden i bilen (efter att jag stängt av Metallican som var på högsta volym och höll nästan på att ge mig en hjärtattack då jag startade bilen!)
Så tips till er andra trötta föräldrar, om ni inte redan visste det.
Erbjud er att åka och handla en fredag kväll och lämna er respektive hemma med barnen.
Nä, nu ska jag försöka sova lite för att orka med morgondagen.
Då är det babysim på schemat igen...

3 kommentarer:

farmor Anci sa...

Jag hoppas ni ska slippa fler feberdagar.det måste tära på krafterna, hur goa än barna är...så förstår jag att det kan bli jobbigt. Önskar er det bästa

Lina sa...

Jag brukar oxå "vila upp mig" på ica maxi. Det bästa är när man kommer hem och parkerar bilen. Då kan man sitta kvar i den tysta bilen och blunda en minut. :)

Tessan sa...

Kikar in och säger hej.
Kul läsa din blogg.
Mvh Theres

Förresten kolla gärna in min blogg om du vill på http://theres.ulvesjo.com

Har också tvillingar, pojkar, de är 8½ månad nu.