lördag 18 oktober 2014

Kompisar och farmor på besök!

På onsdag eftermiddag fick Sanna och William ta med sig en varsin kompis hem från dagis.
Barnen var urlyckliga över att Klara och Charlie fick komma hem till oss!
När jag kom hem från jobbet så satt några och pärlade, några lekte och maken satt och höll på med ringbrynjeringarna.
Efter mellanmålet frågade jag om några ville baka med mig då jag skulle baka till tvillingöppet som vi har varje torsdag. Denna gång var det dessutom Fairtrade-fika så det skulle bakas med så mycket ingredienser med Fairtrade-märkning som det gick. Tjejerna ville gärna baka.
De fick egna uppgifter och varsina ingredienser att ha i smeten. Janiina skötte Fairtrade-bananerna medan Klara och Sanna fick sköta resten.
Men då formerna skulle smörjas så blev Janiina arg då hon ville göra det helt själv och inte alls turas om med någon annan!
 Den ena kakan fick vi smaka på till efterrätt och de andra fick följa med mig till jobbet på torsdag.
Torsdag såg barnens rum lite kaotiskt ut, så de fick i uppdrag att städa det. Mutade med att vi skulle till simhallen på fredag ifall rummet var städat, men det hjälpte tydligen inte särskilt mycket fick jag höra, prostester blev det ändå.
Fredag körde allt ihop sig då det tog en evighet att få med sig William från förskolan. Och då vi skulle handla också så drog allt ut på tiden.
Tur nog så kom vaari och Helena till Eurostop nästan samtidigt som M-P kom dit från jobbet, så jag fick hjälp att handla medan barnen fick leka på lekplatsen med vaari och Helena.
Bada hann vi inte med insåg vi lovade att göra det på söndag istället.
Vi fick middagsgäster ikväll också, Lina, Elin och Emma kom med efterrätten. Mums!
Sen blev det filmmys för alla med chips och ostbågar.
Jag åkte till Arlanda på kvällen och hämtade svärmor som kom på besök, hon och hennes syskon skulle fira en av syskonen som fyllt jämnt och som bor söder om stan och då passade Anci på att besöka oss i samma veva till vår glädje.
Självklart var farmor den stora favoriten så fort hon kom och bara hon fick borsta Williams tänder!
 På Lördag försvann maken tidigt hemifrån då han skulle på svensexa hela dagen.
Det första som jag får reda på när jag vaknat var att vår barnvakt för kvällen blivit sjuk!
Fick lättare panik först men efter lite jagande så lovade familjen Beutler att ställa upp på kort varsel. Tusen tack!
Förmiddagen började med mys i soffan för barnen. Sen blev det finsk sångstund hemma hos oss, Sanna och William var dock inte så värst nöjda med det och ville inte vara med. Liten stund var de med i alla fall.
Efter lunch, karelska piroger med äggsmör, så visade Sanna och William till farmor hur duktiga de var på att stava och skriva och annat på sina egna datorer.
Barnens egna rum var ju städat och iordning, men på något magiskt sätt så började deras leksaker invadera vardagsrummet istället...
Janiina var väldigt trött på eftermiddagen och efter liter utbrott så somnade hon själv i sin säng. Jag lät henne sova fast jag visste att det inte var så bra. Men undertiden låg jag i soffan och läste och så fick Sanna och William roa sig själva utan tv. Det dröjde inte länge innan de kom på saker att göra, efter att först tjatat på mig att läsa för dem eller göra än det ena än det andra med dem.
Men jag kände bara att nu får de väl lära sig ha tråkigt eller använda fantasin och göra något.
De började spela spel tillsammans och hade jätteroligt, jag låg och tjuvkikade på dem mer än att tita i boken.
 Ett kort stopp på coop blev det sen där tanken var att köpa lördagsgott, men barnen valde själva att byta ut sitt lördagsgodis mot tidningar!
Så så fick det bli. Nyttigare än godis men något dyrare än tänkt, hihii.
De blir duktigare och duktigare för varje dag på det här med bokstäver.
Barnen hade fått en varsin guldtia tidigare och de har tjatat länge om att få "gå till affären bredvid skridskoskolan" då de ville använda de där automaterna med leksaker och tuggummi i. de var ute efter leksakerna.
William valde mustasch maskinen och blev så här stilig då han tog på sig den då vi kom fram till familjen Beutler.
Då jag kom tillbaka dit efter jobbet vid 22.30 tiden så trodde jag att barnen skulle sova och planen var att hänga lite i deras soffa innan jag skulle åka hem med Janiina.
Men alla var vakna fortfarande! Och det Janiina säger då hon ser mig är "åka hem nu?".
William ville också åka hem så istället för att stanna kvar en stund så åkte jag hem med de två yngsta, Sanna ville stanna kvar och sova över.
Hemma bäddade vi ner oss i vår stora säng och det dröjde inte länge innan både William och Janiina somnat.
Då förflyttade jag mig till soffan med lite gottis, men jag hann inte ligga där länge innan svärmor kom hem från födelsedagskalaset och strax därefter kom maken hem från svensexan.
// Sargit

Inga kommentarer: