måndag 27 oktober 2014

Förskolan stängd

Morgonen började med lite mys och bus i sängen. Tog ett tag att komma igång men till slut fick vi både frukost i oss och kläder på oss. 
Idag var förskolan stängd på grund av studiedag, så trollen fick följa med mig till jobbet.
Passande nog hade jag hand om öppna förskolan idag då kollegan är på semester.
Och just idag så var det inga som dök upp så våra troll fick ha hela lokalen för sig själv.
Det blev mycket ritande, en del spelande, pusslande och så klart lekande.
Till lunch fick det precis det som de önskat; nudlar!
En sak som hände var som följer:
"mamma, jag vill ha en sån där rak sak" visar med händerna.
Jag tänker en stund och tittar på då hon försöker förklara.
"Menar du linjal?"
"Ja, en linjal" får jag glatt tillbaka.
"Vart finns det en sån här då?" frågar jag.
Varvid hon svarar direkt
"Jag vet ju inte. Det är inte jag som jobbar här".

Jag anar mig till att hon kommer bli en liten bezzervisser ju äldre hon blir, hihii...
Janiina höll sig vaken ända hem men under tiden jag hämtade in posten och klädde av mig skor och jacka så somnade hon i vagnen!
Jag lät henne sova, vilket jag ångrade senare...
Sanna ville baka scones så då gjorde vi det. William kom och hjälpte till mot slutet först.
De ringde mummu och vaari och bjöd över dem på fika men vaari kunde inte komma. Mummu tackade glatt ja i alla fall och fick äran att smaka på de nygräddade goda sconesen.
Me sig hade hon några pennor till barnen med ficklampor och de blev populära. Sen ritades det en hel del, mest på händerna.
William hade gjort en teckning och skrivit helt själv denna gången också på den.
Älskar bara stavningen han har, finskan hade varit mycket enklare att börja skriva på än svenskan då man ju skriver som det låter på finskan. Det gör man ju inte i svenskan...
Jag fick ta nattningen ikväll och då envisades Janiina att ha sina glasögon på sig. Så söt hon är!
Nattningen lyckades överförväntan. Så bra lyckades den att jag vaknade först kl. 03.00 och flyttade då över mig till stora sängen.
// Sargit

Inga kommentarer: