fredag 3 oktober 2014

Bullbak med lilla bagerskan

Medan maken åkte med stortrollen till simhallen efter att jag kommit hem från jobbet så satte jag och lilltrollet igång att baka bullar inför morgondagen. Det är ju kanelbullens dag imorgon så självklart måste man ha färska bullar då.
Det här är första gången som jag bakat med bara Janiina, annars brukar jag ju baka med när alla tre är med eller bara Sanna och William.
Måste säga att det var lätt som en plätt att bara ha en hjälpreda med i köket!
Janiina var hur nöjd som helst och jätteduktig. Hon lyssnade på mina instruktioner, vilket är ovanligt, och så pratade hon och skrattade mycket. Jag riktigt såg hur hon njöt av vår tid tillsammans.
Hon fixade till och med att rulla och skära sin bullängd i bitar och lägga dem i formarna. Det jag hjälpte henne med var att kavla degen och så hjälptes vi åt att bre smörkanelsocker röran på.
 Jag hann baka själv också medan Janiina roade sig med sin degbit, hennes bullar la hon i röda formar så att vi kan se vilka hon gjort. "Mina bulla" sa hon väldigt bestämt. Hon vågade knappt gå ifrån dem då hon var rädd att någon skulle ta hennes bullar.
När resten av familjen kom hem från simhallen hade de hämtmat med sig till middag. Jag hade sparat lite deg till Sanna och William då de brukar gilla att baka, men ikväll ville de hellre se på tv så jag fick snällt baka färdigt helt själv efter middagen.
Grannen Mats kikade in och fick sig ett smakprov av de nybakta bullarna med lite kaffe.
Och barnen skulle säkert tryckt i sig fler än de två de fick om jag inte stoppat dem, hihii.
Så antar att bullarna fick godkänt då det gick åt lite mer än 10 av dem innan jag ens hann ta kort på bullarna.
Idag gjorde jag lite lika sorter av 1liters degen, några med vaniljkräm i, några vanliga kanelbullar, en del vanliga med strössel då pärlsockret tog slut, några släta bullar och två flätade länger av den sista degen.
Nu är bullarna i påsar och köket nästan iordning igen. Så lika bra att gå till sängs då jag har en lång men trevlig dag på jobbet imorn.
// Sargit

Inga kommentarer: