fredag 4 oktober 2013

Underbara barn


Idag har jag fått äran att bära runt på Rasmus i sjal. Mysigt!
Länge sen ju, alla våra var ju sjalbarn så att säga även om det blev mindre sjal med Janiina än med Sanna och William.
Jag, min mamma och min syster Nadja var på Underbara barn mässan i Älvsjö idag.
Oj vad mycket folk! Vi fick köa säkert 15minuter bara för att komma in. Aldrig hänt under de år jag varit där.
Mycket fanns det att handla och självklart fyndade jag en del till barnen men även jag fick två plagg.
Jag höll dock min planerade budget för dagen, stolt över mig själv för det...
Rasmus ville inte somna hos mig fast han va trött, antingen saknade han sin mamma eller så var det för varmt för honom i sjalen men oavsett så fick jag lämna tillbaka honom alldeles för snart i mitt tycke.
Tiden gick väldigt fort och snart var det dags att börja röra sig hemåt.
Lilla Rasmus med sin mormor.

 Vaari och Helena hämtade trollen idag och det hade gått jättebra. Barnen blev glada när jag äntligen kom hem men tv:n var tydligen mer intressant än jag.
Janiina är jätteduktig på att både vinka och säga hej och hejdå, och hon har inga problem att säga hejdå till oss föräldrar heller oftast.
Så när vaari och Helena skulle gå så vinkade hon bara glatt till dem flera gånger och gav till och med hejdå pussar till dem.
Medan maten gjorde sitt i ugnen så försökte jag fånga barnens uppmärksamhet med att visa dem vad jag köpt.
Alla blev jätteglada och förtjusta i sina kläder men tv:n var ju mycket mer intressantare, hihii.
De ville i alla fall testa de nya kritorna som funkar både som ansiktsfärg och att rita på papper med. Sanna och William valde själva vad som skulle målas.
William gillade sin nya mössa så pass att den fick sitta på ett bra tag i tv-soffan.
Från ingenstans mitt i filmen så blev Sanna ledsen och efter lite lirkande så kom det fram att han saknade Max (vår katt som fick somna in för två år sen, 27oktober) och undrade varför han var borta. Vet inte vart det kom ifrån men efter att vi pratat om det en stund så gick det över och hon fortsatte titta på filmen.
När det var sovdags så överraskade Janiina mig med att själv tala om på sitt sätt att jag skulle gå ut och lämna henne ensam.
Så det gjorde jag och hör och häpna så somnade hon inom fem minuter!
Visst har hon somnat själv förr från och till men då för att vi inte haft tid att sitta bredvid henne då man varit själv och behövt få de andra i säng. Men nu känns det som att vi kan börja låta henne somna själv mer regelbundet och snart nog hela tiden. Skönt på ett sätt även om vilo/meditations/mobil surfings pausen försvinner då man inte behöver sitta bredvid henne en längre stund. Det är väl mest därför som vi inte börjat ordentligt med det tidigare...
Ikväll har jag förberett morgondagens lunch färdigt också, insåg att det blir tajt om tid att hinna med det imorn så lika bra.
Maken var på öl & whisky mässan ikväll så nu kommer han sova tungt inatt, hihii.
// Sargit

Inga kommentarer: