lördag 19 oktober 2013

Jaga barn och titta på "Flygplan"

Jag fick sovmorgon!
Mycket tack var Elin som lyfte upp Janiina då hon vaknade. Sen kom fyra av fem in till mig en stund innan de försvann för att leka lite. William var den som sov längst.
Janiinas morgonfrisyr.
 Efter grötfrukost (vilka alla åt med god aptit) så blev det lite kaotiskt ett tag.
Snart fick vi sällskap av två av grannbarnen som jag skulle se efter idag under föreningens städdag så att deras pappa kunde hjälpa till med städandet. M-P var ju på jobbet så jag var ändå fast med våra troll så då hade vi planerat att jag kunde se efter två till så att en av oss kunde göra nytta i alla fall.
Emma och Elin blev hämtade och då gick vi alla ut på gården.
Vi gick runt på alla lekplatser i vårt område, gungade, åkte rutschkana, gungade lite till, klättrade och mycket annat. Måste sett rätt komiskt ut då jag gick där med skaran.
Klara fick vi också med oss så där gick jag och jagade sex barn i förskoleåldern.
Gick faktiskt över förväntan då alla var så snälla. Det jobbiga var då alla fyra fyraåringarna skulle på toa samtidigt!
Av med overaller m.m. Och sen på med dem igen medan två mindre väntar varav den ena börjar klä av sig och den andre är mammig... Annars gick allt väldigt bra!
Efter att ha avklarat toa besöket tog vi en fruktpaus. Våra egna äpplen var väldigt uppskattade.
 Sen ville barnen hjälpa till med att kratta löv, Sanna gick till förrådet och hämtade barn sopborstar och krattor. Tur att vi hade några stycken så att alla kunde få varsin.
 Lövhögen måste ju testas att hoppas i så klart.
Då barnen lessnat på att kratta löv, vilket de gjorde länge, så gick vi till skolans lekplats också. 
 En "tappade" vi på vägen då Klara skulle hem och äta.
Se så fint de går tillsammans vägen fram då vi gick till kvartersgården för lunch.
 Föreningen bjöd på korv med bröd samt kaffe och kaka, som en av de boende bakat.
I år var det väldigt mycket folk med, blev överraskad över att se så många hjälpa till. Jätteroligt!
Då lunchen var avklarad så hade jag lovat barnen att de fick leka inomhus hos oss.
Men Janiina var inte riktigt överrens med de andra barnens önskemål utan rymde in i buskarna där jag inte kunde nå henne så lätt. Hon bara skrattade åt mig och flinade brett då jag försökte locka ut henne. Hon blev inte glad då jag till slut var tvungen att ta ut henne då William behövde gå på toa...
När städdagen var avslutat och maken kommit hem så gjorde vi oss iordning för kvällens äventyr.
Janiina lämnade vi hos mummus ömma vård medan jag, M-P och stortrollen åkte till Kista galleria.
Där åt vi god middag, barnen fick välja vad de ville ha och William valde spaghetti och köttfärssås medan Sanna ville ha samma som jag Kyckling souvlaki. Men mot slutet så bytte de tallrik med varandra då William blev förtjust i vår mat efter att ha fått smaka.
Sötnosen Sanna i mössformade frisyren.
Så mysigt vi hade det och så förväntansfulla Sanna och William var.
William kunde inte ens slita blicken från reklamen då jag skulle ta kort på trollen i salongen.
Filmen vi såg var en som William tjatat om att han ville se sen han såg reklambild om den:
Den var riktigt rolig och barnen älskade den.
DVD:n lär hamna i vår samling då den kommer ut och lär bli tittat på minst lika många gånger som bilar filmerna.
Janiina hade inte riktigt somnat än fast det blev sent för oss, men väl hemma så fick vi barnen i säng rätt fort och då såg jag och maken på en film innan vi också gick och la oss.
Härlig och mysig dag helt enkelt.
// Sargit

Inga kommentarer: