måndag 21 oktober 2013

Bokmalar

Ikväll efter att jag badat Janiina så hade hon och jag lite mys i hennes rum.
Först städade vi, rättare sagt hon gjorde det. Janiina slängde lego bit efter legobit i lådan efter att jag frågat vart en av bitarna jag hittade skulle vara.
Det som var byggt på något sätt plockade hon isär först innan hon slängde ner bitarna i lådan.
Kul hade hon också och jag med då jag tittade på.
När alla bitarna var på plats gick hon till sin bokhylla för att sätta en bok på plats, då hittade hon en annan bok och sen var hon fast.
Hon satt länge och pekade och "pratade" och ville att jag skulle säga vad det var hon pekade på, om och om igen.
 Ibland frågade jag i min tur vart tex apelsinen fanns och då pekade hon ut den. Hon vet precis och förstår allt man säger, jag både bävar och längtar till den dag hon börjar prata på riktigt. Vilken bladder maja hon kommer att vara.
Men hon är så söt!
Och självklart var hon tvungen att ge mig sin fotomin då hon såg att jag smög till mig lite bilder på henne.
Alla våra barn verkar ha ärvt vår kärlek till böcker. Härligt tycker jag.
Sanna och William "läser" flera böcker i sina sängar innan de somnar. Ofta får jag plocka ihop minst tio böcker runt omkring var och en av dem då jag går och tittar till dem innan jag själv går och lägger mig. Janiina har väl en fyra-fem böcker i sin säng hon med.
Stortrollen har en tät trafik till bokhyllan i vardagsrummet på kvällarna, till viss del för att förhala mötet med John Blund men mycket även för ett äkta intresse för mina gamla barnböcker.
För övrigt så kan William numera skriva sitt eget namn. Han visade mig i söndags då han skrev i födelsedagskortet. Glömde dock fota det...
Han har skrivit sitt namn förut också men då missat det andra i:et.
Det är nog ett av dagens mysigaste stunder att få sitta i soffan med alla trollen och läsa sagor för dem.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

miten niin missannut toisen a:n.eihän williamin nimessä ole kun yksi a.