lördag 5 oktober 2013

Sagostund och ansiktsmålning

Idag hade jag lovat att hålla i sagostunden på finska på biblioteket. Vi ska försöka turas om med det i finska föreningen...
Alla barnen fick följa med medan M-P hade några ärenden.
Janiina hittade fram till spännande böcker hon med.

Och självklart ville barnen leka också, och lära Janiina saker som hon inte borde göra, som att åka nerför kanan ståendes och med huvet före samt att klättra upp på fel ställen... Gråa håren börjar väl dyka upp hos mig vilken dag som helst...
Sanna hade svårt att välja vilka böcker hon ville ha, så blev två av tre förslag som fick följa med hem.
Direkt efteråt så åkte vi till dansen då klubben denna helg anordnar Norrortsdansen, dans i dagarna tre.
Jag hade lovat att sköta maten åt vår gäst caller Jerry Jestin så då planerade jag att laga så pass mycket av våra måltider så att det skulle räcka till en extra.
Till efterrätt fick barnen ett kinderägg var, Janiina fick sitt första planerade lördags godis.
Hon visste inte riktigt vad hon skulle göra med chokladen förrän M-P visade att den var ätbar, sen försvann den i ett nafs.
 Här visar Sanna och William upp sina leksaker från ägget, Gargamel och en racerbil.
 Efter att vi ätit åkte jag hem med Sanna och William medan M-P tog en promenad hem med Janiina för att hon skulle få sova.
Väl hemma ville Sanna och William måla med de nya kritorna, så klart fick de göra det.
Det var riktigt roligt att titta på då de målade sig, de visste precis vad de ville göra.
 Sanna tyckte William tog lång tid på sig med den orangea färgen.
 "Är du aldrig klar med den orangea William?" frågade hon otåligt. "Jag måste ju måla klart först, jag ska bli en tiger" svarade han lugnt.
 Här har vi den skrämmande tigern som gick runt och fräste åt oss.
 Och här den glade clownen som spred sin glädje.
 Kan varmt rekommendera de nya kritorna, soft color sticks (kommer inte ihåg märket just nu). De kan även användas till att rita som vanligt med på papper.
Efter en kort tupplur åkte vi iväg igen, familjen släppte av mig på dansen där jag skulle hjälpa till resten av kvällen i cafeterian (förutom middag till Jerry). Han dansa lite också...
Men dansen tog slut långt tidigare än planerat så jag fick återvända till vårt tomma hus redan före nio på kvällen, min kära familj var hos Beutlers där de skulle övernatta.
Mysko känsla att vara helt ensam hemma, alldeles tyst var det och förutom att förbereda inför morgondagens lunch så gjorde jag ingeting alls, låg bara i soffan och glodde på film.
// Sargit

Inga kommentarer: