söndag 20 oktober 2013

Stortrollen ensamma på kalas

Eftersom vi inte kunde göra så värst mycket igår på städdagen så satte vi igång att få färdigt allmänningen utanför oss idag på förmiddagen.
Trollen ville självklart hjälpa till, även lilltrollet. Så förutom att kratta och sopa löven i högar så gick de själva, på eget initiativ, då och då med en större pinne eller annat till containern.
Efter lunch var det dags för Sanna och William att svida om till kalas. De skulle gå på sitt första kalas utan någon av oss föräldrar med!
Planen var att jag och Janiina (som skulle sova en stund) skulle till en vän som bor på samma område som kalaset skulle vara i. Men det blev ändrade planer för oss då min vän fick förhinder.
Istället gick jag hem med en liten omväg (för att njuta av vädret lite) där jag krattade ihop löven på baksidan.
Kom på att jag nog borde kika på förrådstaket och visst, där fanns ett lövtäcke som hette duga.
Så sugen på att lägga mig ner och göra lövänglar men jag hejdade mig.
Istället sopade jag ner allt ut på allmänningen mot skolan. Hade Sanna och William varit med hade de haft hur kul som helst i den gigantiska lövhögen där.
Janiina som somnat strax efter att vi lämnat barnen hos födelsedagsbarnen Emelie och Filip, vaknade först då det var dags att åka och hämta dem.
Janiina har haft en av sina värsta dagar idag, kan inte komma ihåg att hon någonsin varit på så dåligt humör som idag. Hoppas vår glada troll är tillbaka imorgon igen...
Sanna och William hade tydligen skött sig exemplariskt på kalaset, inga problem alls. Så stora de är!
En snabb sväng till dansen blev det och sen hem och laga middag.
Ikväll testade vi att värma chicken nuggets för första gången hemma, köpte frysta kronfågelns (tror jag det var). Oj så goda de är! Blir helt klart fler middagar med dem på menyn.
Fick ett samtal om att det saknades folk på Basicen (nybörjarna) och då jag lovat förut att ifall de behövde hjälp var det bara att ringa så var det bara för mig att åka ner till dansen igen.
Kul var det  även om det inte var bäst att dansa i vanliga skor, mina dansskor har ju gått sönder.
Måste försöka ta mig iväg och köpa nya inom en snar framtid...
Kvällen avrundade jag och maken med en liten sockerbomb.
Nu har jag fått min sockerdos för en månad framåt i alla fall.
// Sargit

2 kommentarer:

farmor Anci sa...

himla fin en lövhög....trodde först att det var godis eller tårta eller såna grejor som man gör halsband med =)

Familjen Sundström sa...

det var mer en lövmatta då hela förrådets tak var täckt ;-) men fint var det.
// Sargit