lördag 7 september 2013

Pirater och prinsessor... och lite annat...

Idag var det dags för ett efterlängtat maskerad kalas.
Så direkt efter frukost fick barnen slå in sina paket till födelsedagsbarnet.
Alla tre sprang och valde presentpapper själva, och sedan började Sanna och William att slå in sina gåvor. Janiina blev jätte arg då inte hon fick plats vid bordet. Hon fick helt enkelt vänta till Sanna och William var klara. Så fort hon fick komma upp i famnen var hon nöjd.
Hon fick hjälpa till att tejpa ihop paketet sitt, det tyckte hon om!
Sen tog jag med mig stortrollen till Märsta biblioteket där det var dags för terminens första sagostund på finska.
Efter att ha slängt i oss lunch hemma och bytt om så skulle vi ge oss iväg på kalaset, men William som haft en dålig dag och betet sig mindre trevligt fick i sista stund stanna hemma med M-P.
Det verkade vara vad han behövde, en pappa dag, för han var på bättre humör sen på kvällen...
Så jag och tjejerna stressade iväg och då födelsedagsbarnet bodde nära familjen Beutler så parkerade vi hos dem och så hade vi sällskap till kalaset.
Här har vi prinsessan, rödluvan och älvan (piraten sov i vagnen).
Väl framme så välkomnades vi av en häxa som visade in oss till gården där ett skepp väntade oss.
Jag bjuder väl på en bild på pirat-jag också då...
En liten gruppbild jag smög t mig då Thomas "skotten" fotade barnen med födelsedagsbarnet, älvan Saga, och hennes syster piraten Teresa.
Sjörövaren Nils hade förberett en variant av sätta knorren på grisen, vi fick sätta ögonlappen på piraten.
Senare blev det även skattjakt för alla barn. Mina små/stora pirater.
Skatten blev väldigt uppskattad av alla barn.
Speciellt Janiina som lyckades sno åt sig godis och äta den medan jag hade ryggen mot henne, fdet gick fort kan jag säga. Sen gjorde hon sitt bästa för att få tag på fler och då jag såg hur hon kämpade så gav jag med mig och hon fick ta en till. Vi höll henne från godis i nästan 2år i alla fall.
Men vi ska väl fortsätta med det också så långt det går, trots denna lilla provsmakning. Hon gillar ju fortfarande russin och majskrokar och sådant så det får hon fortsätta äta på lördagarna helt enkelt...
Terttu, Sagas moror och en av mina kollegor, hade gjort en fantastisk tårta med kalasets tema, god var den också även om jag inte fick ha min bit ifred...
Vad vore ett barnkalas utan fiskedamm? Fina fiskar fångade alla barnen.
Jag hann tömma Janiinas "fisk" från sådant hon inte fick ha men hon märkte inget då hon var fullt upptagen med sin russin ask.
En härlig eftermiddag hade vi tjejer med trevligt sällskap och massa lek och bus för barnen.
Här är våra glada tjejer mot slutet av dagen.
Ännu en gång ett stort grattis till Saga som fyllt 5år och tack att vi fick vara med och fira dig.
Hemma hade William hjälpt M-P med lite trädgårdsarbete, övat på att cykla utan stödhjul och så hade han njutit av att leka med vattenspridaren medan gräset vattnades...
Härlig lördag helt enkelt.
// Sargit

Inga kommentarer: