tisdag 3 september 2013

Bussfärd, matlag och Känkkäränkkä

Vid lämningen idag så sa jag till Janiina att nu ska mamma gå får jag en puss. En blöt puss fick jag och sen vinkade vi åt varandra.
Hon var för upptagen med att köra dockvagn på gården för att bry sig om morsan helt enkelt...
Jag började dagen sen med att ta en promenad med Fayeza och sen fikade vi en lång stund hos henne.
Det var alldeles för länge sen vi sågs...
Hann jobba lite vid datorn också faktiskt, hör och häpna.
Då jag skulle hämta barnen så började jag med stortrollen, men de var för upptagna, Sanna ville göra klart sitt pyssel och William ville leka med Charlie, så jag sa att ok då hämtar jag Janiina först så får ni vara klara då vi kommer.
Jag går in till Janiinas avdelning och får knappt en reaktion från lilltrollet. Hon var för upptagen med att leka med dockan. Men efter en kort stund så hjälpte hon till att städa undan det hon hade för händerna och så gick vi och hämta Sanna och William.
Vi hann med mellanmål innan vi gick över till vår granne Sazan som bjudit över oss på fika och lek. Hennes son Padra går på samma avdelning som Janiina.
De fick tillökning i familjen precis innan vi åkte på semester, och idag fick jag äntligen gosa med bäbisen!
Efter lite fika och lek så skyndade jag och trollen till bussen och hann med den precis.
Tre väldigt glada troll!

Janiina vägrade att sitta i vagnen då vi klev av bussen, hon skulle hålla sina syskon i handen.
 Det såg jättegulligt ut då trion gick genom hela Märsta centrum hand i hand.
Idag började nämligen Matlaget och då passade vi på att vara med. De flesta var "kändisar" för oss av de andra familjerna, jätte kul att få träffa dem igen, och så kom det en ny mamma med sina 3månaders tvillingar. Så mera bäbis gos för mig, hihii.
Härligt att kunna låna andras småttingar och tänka tillbaka på den tiden, och när de sen börjar bli missnöjda/hungriga så är det bara att lämna tillbaka barnet...
Våra troll hade knappt tid att äta, de smakade i alla fall på soppan allihop, de ville hellre leka.
Matlaget avslutades med en kort sångsamling då vi sjöng på tre olika språk två av sångerna, svenska/finska/engelska.
 Till hemfärden ökade vår barnaskara så M-P fick ta med sig Elin i bilen medan jag tog Janiina, Sanna, William och Emma med i bussen upp. Trion gick inte att skilja på så fick bli så.
De stortrivdes i varandras sällskap vilket märktes och hördes hela bussfärden hem.
M-P fick äran att läsa kvällssaga för alla barnen ikväll, det blev förutom Bamse två böcker till.
Imorse vid frukosten så råkade jag nämna om "Känkkäränkkä" som är en häxa i en finsk barn låt. Barnen ville höra den och så fick den gå på repeat medan jag fick svara på frågor om henne.
Känkkäränkkä är den som gör att skorna hamnar på fel fot, att barnen inte vill sova eller att maten smakar illa och att barn bråkar. Hon är så liten så det är bara barn som kan se och höra henne.
Hela dagen sen har Sanna haft en eller två frågor om Känkkäränkkä och ikväll ville de höra låten igen.
Men sen blev de oroliga att om Känkkäränkkä kommer så vågar inte Nukku Matti (=John Blund) komma för han är ju rädd för häxan.
Jag upprepade det jag sagt förut att hon kommer ju inte om man är snäll och trevlig mot andra och om man är glad och omtänksam, för det gillar ju inte hon så då går hon sin väg.
Sanna log med hela ansiktet och sen började hon gäspa. Tajming.
Då var det bara att säga att skynda er i säng så att Nukku Matti hittar er och hälsa från mig.
Det dröjde inte länge efter att jag gått ut ur deras rum innan de sov båda två...
// Sargit

Inga kommentarer: